Creatieve Industrie

Wheels Of Change

Over de sociale en groene invloed van de tweewieler. Met o.a. Roetz Bikes & Flowerbikeman
maandag 8 okt, 20.00
ma 8 okt, 20.00
Studio
Reageer

De fiets brengt ons letterlijk en figuurlijk verder, want naast een gezond transportmiddel fungeert hij ook als aanjager voor creatieve en sociale innovatie. Designers recyclen fietswrakken tot nieuwe producten, fietsbuddy's creëren impact op buurtniveau en grensverleggers gaan fietsavonturen aan voor het goede doel. Hoe kan de fiets de wereld een stukje mooier maken? Tijdens Wheels Of Change duiken we samen met ontwerpers, ondernemers en experts in de sociale en duurzame waarde van de fiets. Kortom: ga toch fietsen!

Bike Anjo

© Banjo Bikes

Bike Anjo is een organisch, spontaan en collaboratief netwerk van gepassioneerde fietsambassadeurs. Ze promoten fietsen als transportmiddel in de stad, mobiliseren mensen én zijn buddies voor nieuwe fietsers die voor het eerst de stad ontdekken op een tweewieler. Geen wonder dat Bike Anjo in het Portugees ‘Bike Angel’ oftewel beschermengel betekent. Initiator JP Amaral ziet de fiets als een tool voor sociale verandering: hoe meer volk op de fiets, hoe beter de stad!

Roetz Bikes

Waar andere schroot zien, spot het Roetz team bruikbare grondstoffen. Elk jaar belanden in Nederland minstens één miljoen fietsen op de afvalberg. Dat kan beter! Daarom gebruikten ze  belangrijke onderdelen die nog prima in orde zijn in de Roetz Fair Factory. Daar maken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt van afgedankte tweewielers nieuwe designfietsen. Een tweede leven voor de fiets met momenteel 30% circulariteit. Maar er is meer, Roetz reviseert bijvoorbeeld ook de OV-fiets. De volgende ambitieuze stap is een 100% circulaire fiets. Laurens Nolet vertelt hoe ze zoveel mogelijk sociale en duurzame impact genereren.

© Roetz Bikes

Flower Bikes

Sinds dit voorjaar zijn er uitbundig versierde bloemenfietsen te vinden in het Amsterdamse straatbeeld. Ze zijn de creatie van de Amerikaan Warren Gregory, ook wel de flower bike man genoemd. Met zijn public smile generator tovert hij bij veel voorbijgangers een lach op het gezicht. De fiets als tool om negatieve energie weg te jagen, hoe is hij op dat idee gekomen?

Plan International

Als amateur-fietser 550 km afleggen binnen 7 dagen (bij dertig graden!) voor het goede doel, Laura van Ree deed het. Samen met een crew van 18 deelnemers doorkruiste ze Malawi om geld op te halen voor een project van Plan International tegen kindhuwelijken. Met hulp van de sponsoractie die ze opzette haalde ze een dik bedrag op voor in de pot. En já, ze heeft het gehaald! Wat maakt dat ze deze uitdaging aan is gegaan? Een verhaal over groepscohesie, het sociale aspect van fietsen en de psychologie van een doel buiten jezelf vinden.

DutchFiets

© DutchFiets

De start-up DutchFiets is ontstaan vanuit technisch onderzoek, gedreven door innovatie die de markt op z’n kop zet. Het uitgangspunt: een fiets maken die niet eindigt als afval. Na vele omwegen bleek het antwoord kunststof: makkelijk om mee te werken en bovendien te recyclen, zonder veel energie te verbruiken. Het concept is bewezen met een rijdend prototype, opgevolgd door een crowdfunding campagne: ruim 100 fietsen, binnen zes dagen, opgeleverd eind 2016. Nu zijn ze hard bezig met een sterk verbeterd ontwerp.

maandag 8 okt, 20.00
Studio
Deze 47 mensen waren aanwezig