Global Trends
IDFA by Night 2019 8

Voorprogramma: Hamada

Over de complexiteit van de Sahrawi & de beeldvorming van vluchtelingen.
donderdag 11 jul 2019, 20.00
do 11 jul 2019, 20.00
Workspace

In het vluchtelingenkamp Tindouf op de grens van Marokko en Algerije leven duizenden Sahrawi-vluchtelingen. In de afgelopen veertig jaar heeft het vluchtelingenkamp zich omgevormd tot een stadje midden in de woestijn. De IDFA documentaire Hamada laat zien hoe het leven op deze plek aan toe gaat. Dat vluchtelingenkampen van tijdelijke plekken overgaan in permanente woonplaatsen, is niet alleen in Tindouf, maar een wereldwijde tendens. Hoe bouw je toekomstplannen in een plek van tijdelijkheid?

Met weldadig camerawerk toont ‘Hamada’ de verveling, maar ook de prettige, zachte kanten van deze afgescheiden wereld. Een kleurrijk, vitaal portret van gestagneerde levens. In het voorprogramma praten we met documentairemakers en experts verder over de thema’s die zich voordoen in Tindouf.

Reber Dosky – ‘Radio Kobani’

Reber Dosky vluchtte uit Noord Irak waarna hij regie studeerde aan de Filmacademie in Nederland. Sindsdien heeft hij meerdere documentaires gemaakt waarin hij de kijker wilt meegeven om nooit de hoop te verliezen, ook niet als de situatie uitzichtloos lijkt. ‘Ze kunnen je arresteren, gevangen zetten, slaan of vermoorden; maar tot je laatste ademhaling nog steeds ergens over dromen, ergens hoop over hebben, dat is mooi’, zegt hij in een interview met OneWorld. Hij is de maker van de veelvuldig bekroonde documentaire  ‘Radio Kobani’ die het verhaal vertelt van de jonge Koerdische verslaggeefster Dilovan, die tijdens de gevechten tegen IS een radiostation op zet. In 2012 richtte hij zijn eigen productiebedrijf Adarfilm op.

Evelien Vehof – ‘Bachir in Wonderland’ 

Welke rol hebben de media in de benarde situatie van de Sahrawi en hoe beinvloedt de politieke keuze van ouders het toekomstperspectief van een kind? Evelien Vehof heeft met Els Duran de documentaire ‘Bachir in Wonderland’ gemaakt, wat het verhaal van de tienjarige Bachir vertelt. De film van Els Duran en Evelien Vehof gaat over staatloosheid: Bachirs ouders woonden als kind pal aan zee, in Westelijke Sahara. Maar toen Marokko hun land bezette, moest de familie vluchten voor de oorlog en streken zij neer in het vluchtelingenkamp in Tindouf. Sindsdien wachten ze op de dag dat de wereld erkent dat de Sahrawi recht hebben op hun eigen land. Tot die tijd zitten ze vast in de woestijn, zonder paspoort. Evelien vertelt meer over de rol van de media, de verantwoordelijkheid van ouders en de toekomst van kinderen in Tindouf. 

Bram van Ooijen – Wihdatopia

Hoe vormen tijdelijke vluchtelingenkampen zich tot permanente woonplaatsen en soms zelfs steden? Urban planner Bram van Ooijen kaartte in zijn geprezen afstudeerwerk Wihdatopia aan dat vluchtelingenkampen stedelijke eenheden worden, waar niemandsland en huisvesting samenkomen. Het plan is gericht op de Palestijnse vluchtelingennederzetting Al Wihdat, die inmiddels in de Jordaanse hoofdstad Amman ligt en na zestig jaar nog steeds afhankelijk is van internationale hulpverlening. Bram’s onderzoek trekt overeenkomsten en verschillen tussen kampen en steden. In hoeverre zijn kampen structureel afhankelijk van humanitaire hulp of functioneren zij ook zelfvoorzienend?

IDFA 2018 | Trailer | Hamada

De documentaire ‘Hamada’ volgt het leven van drie jonge twintigers in het vluchtelingenkamp Tindouf. Het is een saai en hard bestaan, maar daar laten de vrienden Sidahmed, Zaara en Taher zich niet door ontmoedigen. Met een onderkoeld gevoel voor humor laat regisseur Eloy Domínguez Serén zien hoe de twintigers hun dromen najagen. Sidahmed wil naar Spanje en de blijmoedige Zaara, die zich door niemand iets laat vertellen, heeft haar zinnen gezet op het kopen van een auto. Dat ze daarvoor eerst een baantje moet vinden en leren autorijden, is wel een hindernis.

 

Reserveer hier een plekje voor de documentaire.

donderdag 11 jul 2019, 20.00
Workspace
Deze 25 mensen waren aanwezig