Empathie is het vermogen om jezelf te verplaatsen in de positie een ander en te begrijpen wat die ander ervaart of voelt. Hoe verder mensen van ons af staan, vanwege bijvoorbeeld hun achtergrond, cultuur, religie en bijbehorende morele codes, des te moeilijker we het soms lijken te vinden om die mensen te begrijpen en begrip te tonen voor hun positie of juist problemen. Virtual reality lijkt een middel om juist wel een empathische reactie uit te lokken bij mensen. Maar hoe ontwikkel je zo’n virtual reality-ervaring die echt impact teweeg brengt?
Met onder anderen
De Verenigde Naties zet bijvoorbeeld VR in om films te produceren over het leven in vluchtelingenkampen en in rampgebieden. Ook andere organisaties zoals The National Autistic Society (Verenigd Koninkrijk), die zich o.a. richt op voorlichting over autisme, gebruiken VR om de publieke opinie over autisme positief te beïnvloeden. Maar hoe ontwikkel je een virtual reality-ervaring die empathie weet te genereren? Zijn filmmakers gebonden aan regels om een goed effect te bereiken? Hebben VR en AR zoveel impact op onze hersenen dat we de beelden altijd als realistisch ervaren? Wanneer zijn we als kijker echt onder de indruk van beelden die tot ons komen en wanneer niet?
Deze editie van Sign of Time is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Center for Innovation.
Lees meer
Chris Milk maakt gebruik van de meest geavanceerde technieken om verbazingwekkende films vol betovering en charme te maken. Maar voor Milk is het menselijke verhaal de drijvende kracht achter alles wat hij doet. In deze korte, innemende talk laat hij enkele samenwerkingsprojecten zien met musici, waaronder Kanye West en Arcade Fire, en beschrijft hij de meest recente, breinbrekende experimenten met virtual reality.
Last year, the United Nations added a new tool to its fundraising arsenal: virtual reality. With the help of studio Vrse.works, it released Clouds Over Sidra, a mini-documentary following a 12-year-old Syrian refugee. Since then, it’s been increasingly accepted that VR can boost philanthropy by connecting viewers more deeply to a subject — that, as a member of Vrse.works put it, a headset is "the ultimate empathy machine."
A Walk Through Dementia is a unique Android-exclusive Google Cardboard app designed to put you in the shoes of someone living with dementia. Watch how it came together.
Last Wednesday, AlterAct was part of the Sign of Time meetup in Amsterdam. Sam spoke about the role of VR in creating empathy and making people more experienced at their jobs. Also, we set up a demo for the audience to try out VR for themselves. We got lots of questions about VR, the good and bad sides of this technology and we gained lots of new insights. In this post, they tell you the five takeaways of this evening.