Creatieve Industrie

veni, vidi, vendidi

Hoe kom je tot je ideale mix van verkoopkanalen en welke impact hebben je keuzes?
dinsdag 5 apr 2016, 20.00
di 5 apr 2016, 20.00
Studio

De markt van lokale en onafhankelijke makers is booming: van fietsen, kleding en brillen tot aan homemade worsten, bier, chocola en thee. Je producten verkoop je via je eigen webshop, op de talloze hippe markten die ons land rijk is, offline via winkels en boetiekjes (al dan niet in consignatie) en anderen pakken het nog grootser aan. Hoe kies je jouw optimale mix van verkoopkanalen en hoe vermijd je kanaalconflicten? Wat voor een impact heeft het op bijvoorbeeld je productiecapaciteit en is je onderneming daarop ingericht? Tijdens Local Goods College leren makers van elkaar!

Bello Limoncello & Broesko

@ Broesko

@ Broesko

Zowel aan limoncello als bruiswijn van de lambruscodruif kleeft veel perceptie en traditie. De drankmerken Bello Limoncello en Broesko, beiden opgericht door reclamebureau Natwerk, proberen deze te doorbreken. Matteo Lo Prete heeft goed nagedacht over zijn keuze om Bello Limoncello en Broesko op een andere manier te verkopen. Bello Limoncello vind je nergens in de supermarkt, maar wordt verkocht achter de bar bij hippe horeca gelegenheden in en rond Amsterdam, waar (vooral) mannen de likeur niet meer als digestive, maar als shot moeten gaan drinken. Broesko – een Lambroesko wijn van hoge kwaliteit – daarentegen, is inmiddels te koop in 898 (!) vestigingen van Albert Heijn waar deze wordt gepresenteerd als ‘De nieuwe trend!’ en ‘Maakt van je eten Feestfood!’. Wat zijn de door hem gemaakte afwegingen, hoe kom je in contact met een grote verkooppartij en wat is de impact van een dergelijke opschaling op de groei en inrichting van je bedrijf?

monsak

Unieke tassen die op verzoek ook op maat gemaakt kunnen worden: Margriet Meijer is het brein achter tassenmerk monsak. Het woord ‘massaproductie’ komt niet voor in haar vocabulaire: van tassen die vacuüm opeengepakt in een doos met Chinese letters erop zitten, krijgt Margriet kippenvel. De productie vindt plaatst in een atelier in Amsterdam, Daar wordt voorraad gemaakt voor de webshop en winkels én worden de tassen op maat vervaardigd. De productieplanning wisselt per week, naargelang de vraag op dat moment. Margriet staat aan het begin van een nieuwe periode: hoe wil ze verder groeien? Welke verkoopkanalen gaat zij aan en welke strategie moet ze hanteren als ze meer wilt verkopen, maar tegenlijk haar exclusieve karakter niet wil verliezen? Om een antwoord te vinden op deze vragen, heeft ze de hulp ingeschakeld van een coach via Stichting Ondernemersklankbord. Welke tips kan ze met ons delen?

MUD Jeansour loop (1)

Leasen is een nieuwe manier van consumeren waarbij het gebruik van kleding belangrijker wordt dan bezit. MUD Jeans is een van de weinige kledingmerken die de circulaire economie echt in de praktijk brengen: met hun concept ‘Lease a Jeans‘ kun je hun broeken leasen. Jij krijgt een nieuwe spijkerbroek, betaalt een maandelijks bedrag van €7,50 en na een jaar kan je ervoor kiezen de jeans te switchen naar een nieuw model. De oude broek wordt als vintage verkocht óf bewaard om gerecycled te worden. Van de oude broeken worden nieuwe producten gemaakt, zoals jeans of truien. De broeken van MUD Jeans liggen in verschillende winkels door Europa, maar MUD Jeans heeft vooral een online karakter. Ze spreken een duidelijke doelgroep aan – de ‘conscious explorers’ – en door hun unieke verkoopconcept gaan ze langdurige relaties aan met hun klanten, er ontstaat een community van like-minded mensen. Welke middelen gebruikt MUD Jeans om die relatie op te bouwen en op welke manier zijn juist online kanalen voor producten interessant?

Ikram Akkouh

Met zo’n 16 jaar ervaring in de marketingcommunicatie en een portfolio bestaande uit namen zoals Ahold, Nuon, Audi, Marskramer, DA en Leen Bakker, weet Ikram Akkouh ondernemers de fijne kneepjes van communicatie bij te brengen en ze te sturen in het proces. Voor DNA Community is ze de partner op het gebied van branding. Ikram heeft een passie voor de retailbranche en werkte voor verschillende merken: grote en kleine, nationale en internationale, B2C en B2C. Waar je wilt verkopen, hangt sterk samen met wie je doelgroep is. Wat wil je als merk uitstralen en hoe kom je vervolgens op de plekken te liggen waar je verkocht wilt worden?

dinsdag 5 apr 2016, 20.00
Studio
Deze 66 mensen waren aanwezig