Global Trends

Tijd voor iets ‘nieuws’?

Hoe komen jongeren aan hun nieuws in het moderne medialandschap?
maandag 28 jan, 20.00
ma 28 jan, 20.00
Studio

De nieuwsvoorziening is de laatste decennia flink veranderd. Twintigers en dertigers lijken de traditionele vormen van media, zoals tv, krant en radio, te hebben ingeruild voor nieuwe vormen van media. Via sociale media, podcasts en vlogs stroomt het nieuws dagelijks binnen. Op welke manier bepalen commerciële bedrijven als Google en Facebook wat jij als burger aan nieuws binnen krijgt? In hoeverre heeft dit invloed op het publieke debat? En wat kunnen we hieraan doen?

Wat gaan we doen?

  • We openen de avond met een gesprek met Maurice Vergeer, universitair docent communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, en Marije Martens, mede-oprichter en redacteur Are We Europe. Hoe navigeert de millennial het huidige medialandschap om aan nieuws te komen?
  • Vervolgens een panelgesprek tussen Laurens Vreekamp, design thinker en docent bij News Lab Google, en Lara Ankersmit, Head of Digital bij NOS. Hoe bepalen platforms die we gebruiken wat we te zien krijgen aan nieuws?
  • Tot slot een blik in de toekomst: welke initiatieven zijn er nu al geïnitieerd door de huidige generatie millennials om een andere draai te geven aan nieuwsvoorzieningen? Hierover gaan Laurens de Knijff, programmamanager PublicSpaces, en Sakina Elkayouhi, journalist en redacteur bij De Nieuwe Maan, ons meer vertellen.

 

© News Initiative Google

maandag 28 jan, 20.00
Studio
Deze 85 mensen waren aanwezig