Creatieve Industrie

Het talent van de nieuwe ondernemer

Hoe ziet creatief en cultureel ondernemerschap eruit in een snel veranderende wereld?
woensdag 17 jun 2015, 20.00
wo 17 jun 2015, 20.00
Studio

De creatieve industrie is een van de 'topsectoren' die Den Haag ziet als motor achter innovatie en ondernemerschap. Er werken ruim 180.000 mensen in de branche, die samen een omzet genereren van ruim €7 mrd. De culturele en creatieve sector is volwassen geworden. In een snel ontwikkelende wereld, hoe blijf je als ondernemer bij en welke skills en talenten heb je nodig om ook zelf te blijven innoveren?

Onder andere door de economische verschuivingen hebben kleine ondernemers de afgelopen jaren kansen gekregen grote spelers te passeren en impact te maken. De overvloed aan start-ups is daar een voorbeeld van. Ook wereldwijd heeft Nederland een goede reputatie opgebouwd. Tijdens deze avond, georganiseerd door FNV Kiem en Pakhuis de Zwijger, praten we samen met gastsprekers en zakelijke experts verder over de future skills van de creatieve ondernemer.

Urban Connectors
Het creatieve MKB kent vaak geen HR-beleid. Hoe blijven zij zich toch verder ontwikkelen en professionaliseren? Vera de Jong staat aan het roer van Urban Connectors en werkt daarmee aan creatieve projecten in een stedelijke context waarbij ze op verschillende manieren mensen, organisaties en initiatieven aan elkaar verbindt, zoals bij de ontwikkeling van een creatief bedrijfsverzamelgebouw. Samenwerking is volgens Vera heel belangrijk, ook voor je eigen ontwikkeling. Urban Connectors zelf bestaat dan ook uit een multidisciplinair netwerk van verschillende (freelance) professionals. Ook werken ze mee aan de uitvoering van de Human Capital Agenda van het Topteam Creatieve Industrie: hoe kun je als creatief ondernemer een leven lang leren en op welke manier dragen incubators en accelerators bij aan kennisontwikkeling van creatieven?

UrbanConnectors

Monkeybizniz
Na een aantal jaar gewerkt te hebben als freelance interaction designer, richtte creative director Dimme van der Hout een aantal jaar geleden Monkeybizniz op, een designstudio gespecialiseerd in not-so-serious-gaming en playful apps. Monkeybizniz ontwikkelt games voor o.a. Universiteit van Utrecht, Wilhelmina Kinderziekenhuis, Royal DSM en Medisch Coördinatie Centrum Flevoland en zet daarmee een nieuwe standaard voor gaming. De studio helpt haar klanten innoveren, maar volgens Dimme is het belangrijk ook altijd goed naar je eigen bedrijf te blijven kijken en te investeren in je eigen (technische) ontwikkeling. Door de komst van de smartphones is ontwerpen in Flash bijvoorbeeld allang passé en als je bedrijf groeit, dan kunnen bedrijfsprocessen vast beter ingericht worden. Hoe houd je jezelf een spiegel voor en kun je wat je je klanten leert ook toepassen op je eigen organisatie?

Vis à Vis
Luchtige comedy, verbluffend spektakel en vernuftige verhaallijnen leiden het publiek met een knipoog langs de afgrond van zware dilemma’s: theatergezelschap Vis à Vis zorgt al sinds 1990 voor uniek theater spektakel. Acht jaar geleden verhuisden ze naar een eigen locatie bij het Almeerderstrand, met veel mogelijkheden maar ook risico’s: het cultureel ondernemerschap. Zakelijk leider Klaartje Wierbos vertelt hoe je als theatergezelschap door een totaalbeleving te creëren, een onderneming kunt runnen die ook veel eigen inkomsten genereert. Vis à Vis gaat daarbij interessante samenwerkingen aan, bijvoorbeeld met Maarten Janssen, die gebiedsontwikkelaar is bij Amvest. Welke mogelijkheden leverden de keuzes die Vis à Vis in het verleden gemaakt heeft op en wat zijn hun plannen voor de toekomst?

woensdag 17 jun 2015, 20.00
Studio
Deze 79 mensen waren aanwezig