De Stad

Terug naar de Akbarstraat

Lessen uit de Kolenkit: waarom integratie geen eindstation kent. Nagesprek over de documentaire ‘Terug naar de Akbarstraat’. Met o.a. Felix Rottenberg, Sinan Cankaya en wethouder Marjolein Moorman.
maandag 27 jan, 20.00
ma 27 jan, 20.00
Grote zaal

Aan de vooravond van de moord op Pim Fortuyn en de aanslag op de Twin Towers, verbleef Felix Rottenberg in 2001 negen maanden in de Akbarstraat in Amsterdam West. Het leverde een dwingend portret op van een vergeten buurt waarin te zien hoe bewoners met diverse sociaal-economische en culturele achtergronden aan zichzelf werden overgeleverd, ergernis jegens migranten groeide, de depressie op straat voelbaar was en stadsvernieuwing en herstructurering werden gezien als dé oplossing voor de buurt.

Anno 2019 gaat Felix Rottenberg middels een tweeluik ‘Terug naar de Akbarstraat’. De wijk is grotendeels onherkenbaar, door de immense stedelijke vernieuwing die er het afgelopen decennium heeft plaatsgevonden. Duizend woningen werden gesloopt en veertienhonderd kwamen erbij, grotendeels koop- en luxere huurwoningen. Vanavond gaan we in gesprek over gentrificatie, segregatie, integratie en je thuisvoelen in de buurt.

Op 22 en 23 januari is het tweeluik ‘Terug naar de Akbarstraat’ te zien op NPO2 om 22:15u.

Wat gaan we doen?

Met Felix Rottenberg (presentator) en Gülsah Dogan (regisseur) gaan we in gesprek over het maakproces van de documentaire en hoe zij aankijken tegen de veranderingen in de Kolenkitbuurt. Wat is het belang van de documentaire?

Al jaren wordt een verhitte discussie gevoerd over integratie. Uit deze documentaire blijkt dat integratie een twee richtingsverkeer is en geen eindstation kent. Hierover praten we verder met Sinan Çankaya (bewoner Kolenkitbuurt en cultureel antropoloog).

Gemengde scholen

Onderwijssegregatie is een heet hangijzer. Gemengde scholen worden gezien als de oplossing. In de film zien we hoe er middels een ouderinitiatief wordt getracht om van de Bos en Lommerschool een gemengde school te maken. Wat is het belang van gemengde scholen? En wat is de beste manier om ze te realiseren? Met o.a. wethouder onderwijs Marjolein Moorman en twee ouders uit de Kolenkitbuurt gaan we hierover in gesprek.

Thuisvoelen en samenleven in een veranderende buurt

Verder vindt er een gesprek plaats over samen leven in de buurt. Hoe zorg je ervoor dat de buurt van iedereen is en iedereen zich er thuisvoelt? Met de komst van nieuwe bewoners veranderen niet alleen de scholen in de buurt, maar ook winkelstraten en de publieke ruimte. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat oude en nieuwe bewoners zich (blijven) thuisvoelen in de buurt? Met Myriam Sahraoui (projectleider Zina ‘Ik ontmoet mij’), Najah Aouaki (strateeg en conceptontwikkelaar de inclusieve stad) en Minouche Besters (partner bij Stipo en hoofdredacteur van het boek ‘Our City – countering exclusion in public space’).

 

maandag 27 jan, 20.00
Grote zaal
Deze 211 mensen waren aanwezig