Global Trends

De eerlijke onderneming

Van ondernemer tot consument: hoe ziet een eerlijke productieketen eruit?
woensdag 26 okt 2016, 20.00
wo 26 okt 2016, 20.00
Grote zaal
Reageer

Met welke dilemma's komt een eerlijke ondernemer in aanraking, hoe eerlijk is 'eerlijk', welke rol kan een consument hebben op de 'eerlijkheid' van een product, en hoe is de eerlijkheid van een onderneming te meten? Hierover gaan we in gesprek met o.a. ondernemers Bas van Abel en Valerie Hirschhauser, Sophie Koers (Fair Wear Foundation) en Edith Kroese (Avance-Impact). Wat is de beste weg naar een eerlijke productieketen, van ondernemer tot consument?

Tegenlicht Meet Up

Tijdens deze  Meet Up nemen we het gehele productieproces onder de loep, van ondernemer tot consument. Want hoe eerlijk is ‘eerlijk’ eigenlijk, is het überhaupt haalbaar om ‘eerlijk’ te willen ondernemen, hoe en door wie wordt bepaalt of een bepaalde onderneming/product aan het label ‘eerlijk’ voldoet, en welke rol speelt de consument in een ‘eerlijk’ productieproces?

Hiervoor gaan we in gesprek met eerlijke ondernemers Bas van Abel (Fairphone) en Valerie Hirschhauser (Frank About Tea): wat is ‘eerlijk ondernemen’ in hun ogen precies, hoe proberen zij dat in hun werk vorm te geven, met welke uitdagingen krijgen ze hierbij te maken, en hoe kunnen eerlijke ondernemers het beste van elkaar leren?

©FRANK About Tea.

Daarnaast kijken we naar de uitdagingen die komen kijken bij het ‘eerlijk’ maken van het productieproces: is eerlijk volgens onze standaarden ook eerlijk te noemen in het land waar het product geproduceerd wordt, wie bepaalt wat en welke rol spelen ondernemers hierbij? Hiervoor spreken we meSophie Koers, auteur van het boek Praktisch Idealisme en associate-director van de Fair Wear Foundation, een organisatie die zich inzet voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie, o.a. door het opstellen van de FWF gedragscode voor kledingbedrijven.

We sluiten de avond af met de impact van ‘eerlijk ondernemen’ op de maatschappij en de rol van de consument hierbij. Hiervoor zal Edith Kroese (directeur Avance Impact) ons meer vertellen over wat een eerlijke onderneming maatschappelijk teweeg kan brengen, wat impact precies is, hoe het gemeten kan worden, en wat voor een mindset een ondernemer nodig heeft om echt over eerlijke impact te kunnen spreken. Tot slot kijkt Sander Hermsen (docent/onderzoeker, HU)  hoe consumenten -middels design en psychologie- gezonder en duurzamer gedrag kunnen gaan vertonen, en welke rol deze ‘eerlijke consument’ zou kunnen spelen binnen een eerlijke productieketen. Samen met Reint Jan Renes bracht Hemsen dit jaar het werk ‘Draaiboek gedragsverandering‘ uit, over de psychologie van beïnvloeding, begrijpen en gebruiken.

Documentaire

Ontwerper Bas van Abel besloot een mobiele telefoon te maken, waarbij mens en natuur zo min mogelijk worden uitgebuit. Hij wilde weten waarom telefoonproducenten een hermetisch afgesloten zwarte doos leveren die wij als consument niet mogen openen. Toen hij als ontwerper aan zijn zoektocht begint, wou hij eerst de hele productieketen kunnen begrijpen, om hem daarna te veranderen, maar al snel komt Van Abel erachter dat zijn ideeën beter te realiseren zijn als hij zelf een bedrijf begint dat daadwerkelijk telefoons produceert. De Fairphone is geboren. Vanaf dat moment staat zijn leven op zijn kop. Van Abel beseft dat hij geen ontwerper meer is maar een ondernemer, die hoofdzakelijk bezig is met schommelende dollarkoersen en financiële targets. VPRO Tegenlicht reisde met Van Abel af naar de wereldhoofdstad van de elektronica, Shenzhen, op zoek naar de lessen voor iedereen die een eerlijke onderneming nastreeft.

woensdag 26 okt 2016, 20.00
Grote zaal
Deze 308 mensen waren aanwezig