Global Trends

Groene vliegtuigpioniers

Waar blijft de revolutie in duurzaam vliegen?
woensdag 6 dec, 20.00
wo 6 dec, 20.00
Studio
Reageer

Vliegen is niet meer voor de elite. De keiharde concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen en de jarenlange subsidies van overheden maakt vliegen een goedkope aangelegenheid. Met als gevolg dat vliegtoerisme alleen maar groter wordt en Schiphol uit zijn voegen barst. Als motor van de Nederlandse economie is dat natuurlijk fantastisch. Of toch niet? De uitstootbesparing van een heel jaar geen autorijden wordt tenietgedaan door één verre vliegvakantie. Vliegen dreigt de allergrootste bron van vervuiling te worden, met als gevaar dat we de klimaatdoelen van Parijs niet halen. Hoe kunnen we dan nog steeds een uitzonderingsbeleid uitvoeren over één van onze meest vervuilende sectoren? Waar blijft de groene transitie in de lucht?

Wat gaan we doen?

  • We openen de avond met een interview met regisseur VPRO Tegenlicht Kasper Verkaik over het maakproces van de documentaire.
  • Vervolgens een verdiepend gesprek over de manier hoe we het duurzaamheidsvraagstuk in de luchtvaartsector gaan aanpakken, met lector duurzaam transport en toerisme Paul Peeters, hoogleraar biotechnologie en maatschappij Patricia Osseweijer en directeur milieustrategie KLM Inka Pieter.
  • Daarna krijgen we een presentatie van Marleen van de Kerkhof, over de Hyperloop, een hoogtechnologisch vervoersmiddel die misschien het valabel alternatief voor de luchtvaart gaat vormen in de toekomst.
  • Met Leon Adegeest van Actiegroep HoogOverijssel praten we over Lelystad Airport en het Nederlands luchthavenbeleid. Kunnen de Nederlandse luchthavens zomaar verder groeien?
  • We sluiten af met een verdiepend gesprek over duurzaam beleid van de luchtvaartsector en de groei van Schiphol met Europarlementariër Bas Eickhout en directeur mainport strategie KLM Pieter Cornelisse.

Paul Peeters

Met zijn promotieonderzoek toont Paul Peeters scherp aan dat indien we de groei van de luchtvaartindustrie niet aanpakken de klimaatdoelen van Parijs onhaalbaar zijn. Met een voorspelde groei van de middenklasse in ontwikkelingslanden gaat toerisme mondiaal alleen maar stijgen, met zware vervuiling als gevolg. Hoe gaan we dit aanpakken? Wachten op de technologie? Belasting op vliegtickets en kerosine? 300.000 vluchten als het maximum aanhouden? Of is de enige oplossing simpelweg minder vliegen, en kunnen we dat wel verwachten? Bekijk alvast al de scherpe discussie op Buitenhof met Paul Peeters, professor Zef Hemel en wethouder Adam Elzakalai.

Patricia Osseweijer

Vanuit de TU Delft werkt Patricia Osseweijer op het kruispunt van biotechnologie en maatschappij, waarbij ze op zoek gaat naar innovatieve oplossingen om maatschappelijke problemen, zoals het duurzaamheidsvraagstuk, aan te pakken. Ze is betrokken bij het Corporate Biofuel Programme van KLM om een duurzame brandstof te ontwikkelen, één van de manieren hoe technologie een rol kan spelen in de oplossing van het probleem. Maar de technologie alleen is tot op heden onvoldoende. Wat is ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid?

Inka Pieter

KLM is al twaalf jaar op rij de meest duurzame luchtvaartvaartmaatschappij volgens de Dow Jones Sustainability Index en dat is niet voor niets. Inka Pieter, directeur milieustrategie, geeft ons een inzicht in de manier hoe KLM het duurzaamheidsvraagstuk aanpakt. Op welke manier geeft KLM vorm aan de groene transitie? Wat zijn de geboekte successen en waar liggen nog de uitdagingen? Hoe kan een luchtvaartmaatschappij een antwoord bieden aan de klimaat impact van alsmaar stijgend toerisme?

Marleen van de Kerkhof

Marleen is manager Externe Relaties bij Hardt Hyperloop, Europa’s eerste bedrijf dat zich volledig toelegt op de ontwikkeling van dit revolutionaire nieuwe transportsysteem dat sneller is dan vliegtuigen, maar geen broeikasgassen uitstoot tijdens de rit. Met haar achtergrond in Systems Engineering aan de TU Delft wil ze mensen en partijen samenbrengen om het eerste hyperloopsysteem te realiseren. Het is haar droom om een wereld te creëren waarin fysieke afstand er niet meer toe doet. Na de hyperloopwedstrijd van Elon Musk begin dit jaar te hebben gewonnen, is het nu haar missie om iedereen razendsnel en duurzaam vervoer te bieden. Zal Hyperloop de concurrentie aangaan met korte afstandsvluchten?

©Hardt Hyperloop

Leon Adegeest

Met zijn technische achtergrond heeft Leon Adegeest succesvol aangetoond dat er een verkeerde rekenmethode gebruikt werd bij het meten van geluidsoverlast van Lelystad Airport. Hij zet zich in met Actiegroep HoogOverijssel om de geluidshinder te beperken door vliegtuigen hoog te laten vliegen. Want hoe de uitbreiding van Lelystad Airport nu verloopt is niet alleen onlogisch, het lijkt ook ten koste te gaan van wetenschappelijke waarachtigheid en de woonkwaliteit van de burger. Het economisch belang boven alles?

Bas Eickhout

Ook op Europees vlak worden er stappen gezet om de impact van de luchtvaartsector aan te pakken. Want een uitzonderingsbeleid qua taksen en accijnzen voeren over één van de meest vervuilende sectoren en wel klimaatverandering willen aanpakken, daar zit iets niet juist. Bas Eickhout werkt aan een betere Europese aanpak van de luchtvaart, zodat ook we ook in deze sector een duurzame transitie kunnen beginnen. Hoe ziet dat beleid eruit en wat zijn de gevolgen? Waar liggen de politieke belangen, zowel op Europees als Nederlands vlak? Hoe kunnen we verantwoord vliegen?

Pieter Cornelisse

Als directeur mainport strategie KLM geeft Pieter Cornelisse ons een inzicht in de visie van KLM over de toekomst van Schiphol, op welke manier beleid moet inspelen op de groei en hoe we de luchthaven zelf kunnen verduurzamen. Is de turnaround terminal van Thomas Rau een valabel alternatief? Moeten we de groei van Schiphol aanpakken om de klimaatambities te verwezenlijken? Hoe ziet het Schiphol van de toekomst eruit?

woensdag 6 dec, 20.00
Studio
Deze 143 mensen waren aanwezig