Global Trends

Techgiganten

Wordt onze economie beheerst door een handvol techgiganten en welke invloed hebben deze bedrijven op de stad?
maandag 11 feb, 20.00
ma 11 feb, 20.00
Studio

Al gehoord van ‘The Big Five’? En nee, dan hebben we het niet over een Afrikaanse safari, maar over de vijf grote techbedrijven Alphabet (Google), Facebook, Amazon, Apple en Microsoft. Deze techgiganten zijn in enkele jaren uitgegroeid tot miljardenondernemingen die in staat zijn om de markt te domineren. Maar ook andere techbedrijven zoals Alibaba, Uber, Tencent, Airbnb en Nederlandse spelers als Bol.com en Booking.com timmeren flink aan de weg. Wordt onze economie beheerst door een handvol techgiganten? Wat zijn daarvan de gevolgen? Met wetenschappers, journalisten en politici gaan we in gesprek over de invloed van techgiganten en de mogelijkheden tegenmacht te bieden.

In hoeverre zijn deze techgiganten in staat om sociale zekerheden te ondermijnen? Is de data die gebruikers achterlaten straks het nieuwe geld? En welke fysieke gevolgen zijn er door de komst van grote techbedrijven naar steden als Amsterdam? Het roept de vraag op wat de rol is van de overheid? Zijn er regels nodig en hoe zouden die eruit moeten zien? Welke initiatieven pakken het anders aan en hoe kunnen deze initiatieven groeien?

  • Kees Verhoeven is sinds 2010 Tweede Kamerlid voor de D66. Zijn prioriteiten zijn technologie en Europese samenwerking. Hij werd meermaals benoemd tot campagneleider en hij leidde zowel de Tweede Kamer- als de gemeenteraadsverkiezingen en de Europese verkiezingen. Vóór zijn periode als Kamerlid was Kees directeur MKB-Amsterdam en adviseur bij de Kamer van Koophandel Amsterdam.
  • Anna Gerbrandy is professor mededingingsrecht aan het Europese Instituut van de Universiteit Utrecht. Anna focust in haar onderzoek onder meer op de wisselwerking tussen de macht van ‘Big Tech’ en het mededingingsrecht. Ze richt zich tevens op andere vormen van regulering met betrekking tot de digitale economie. In 2018 verscheen haar boek ‘Future Proof Competition Law’.
  • Jan Kuitenbrouwer is een journalist die geschreven heeft voor onder andere NRC Handelsblad, de Volkskrant en Trouw. In 1979 studeerde hij af in Utrecht aan de opleiding journalistiek, waarna hij bij de VPRO-radio ging werken. Naast zijn werk in de journalistiek is hij ook presentator en heeft hij boeken geschreven over een breed scala aan onderwerpen. Zijn laatste boek heet “De Datadictatuur” en gaat over hoe het internet overgenomen is door data hongerige bedrijven. Het internet leek ooit een publiekelijke ruimte waarin iedereen zijn mening kon geven, een verrijking van de democratie. Dat is niet meer, maar hoe gaan we dit oplossen?
  • Mieke van Heesewijk is programmamanager bij SIDN fonds. SIDN zet in op oplossingen die de veiligheid en stabiliteit van en het vertrouwen in internet garanderen. Ze ondersteunen vernieuwende projecten op het snijvlak van technologie en samenleving met maatschappelijke meerwaarde. Eerder werkte ze als directeur bij Netwerk Democratie en als project developer bij de Waag Society. Ook werkte ze in de beginjaren van het internet 12 jaar lang bij XS4ALL.
  • Joop Hazenberg is schrijver en expert op het gebied van de digitale economie en the internet of things. Sinds 2013 werkt hij in Brussel als Europese Lobbyist bij het GSMA, een belangen- en platformorganisatie van (tele)communicatie en technologiebedrijven. Momenteel is hij bezig met het boek ‘Technologie de baas: vooruitzichten en gevaren van de nieuwe industriële revolutie’. Hierin beschrijft hij wat de nieuwste technologisering gaat betekenen in alle facetten van ons leven, van werk, mobiliteit en communicatie tot gezondheid, economie, productie en vermaak.
  • Geert-Jan Bogaerts is hoofd digitale media bij de VPRO. Daarnaast is Geert-Jan initiator van Public Spaces, een platform waarin de VPRO met 14 partners samenwerkt aan het versterken van het publieke domein van internet. In tegen stelling tot commerciële websites hebben publieke domeinen geen winst-doeleinde. Public Spaces onderzoekt hoe ver we kunnen gaan in het bouwen en gebruiken van online platforms zonder het gebruik van commerciële online diensten of producten.
  • Sander Andreae is de oprichter van verschillende innovatieve online platforms zoals Bijons.amsterdam. Bijons.amsterdam is een webwinkel-initiatief dat kleine lokale ondernemers ondersteunt met de online verkoop van hun Amsterdamse producten. Om beter aan te sluiten bij het vakmanschap en de passie van lokale ondernemers laat de website je zoeken door producten en buurten alsof je door de stad loopt.
maandag 11 feb, 20.00
Studio
Deze 121 mensen waren aanwezig