De Stad

De stad als huiskamer

Wat is het belang van ‘Third Places’ voor de leefbaarheid van de stad?
Gratis toegang
donderdag 13 apr, 19.30
do 13 apr, 19.30
Kleine zaal
Reageer

Waar verblijven mensen als ze niet thuis (First Place) of op kantoor (Second Place) zijn? 'Third Places' zijn plekken waar we een deel van onze vrije tijd besteden, plekken waar we andere mensen ontmoeten, plekken waar we graag komen. Deze plekken hebben een belangrijke plaats in de geschiedenis. Zo was er het Franse café ten tijde van de Franse Revolutie, het London Coffee House tijdens de Verlichting en de agora voor de Griekse democratie. Tegenwoordig zijn buurtcafés, koffiehuizen en openbare plekken populaire verblijfsplaatsen. Maar wat maakt nou een goede 'Third Place'? Wat is het belang van 'Third Places' voor de stad? En hoe beïnvloeden 'Third Places' het straatbeeld?

Most needed are those ‘third places’ which lend a public balance to the increased privatization of home life. Third places are nothing more than informal public gathering places. The phrase ‘third places’ derives from considering our homes to be the ‘first’ places in our lives, and our work places the ‘second’. Ray Oldenburg.

De supermarkt als ‘Third Place’

Philippa Collin

Aan de hogeschool InHolland is Philippa Collin docent bij de faculteit Creative & Business. Tijdens deze avond zal Philippa Collin de term ‘Hybrid Places’ verder uitleggen. LET OP: De presentatie van Philippa Collin is in het Engels. De rest van de avond is in het Nederlands.

Jos Gadet

Naast Hoofdplanoloog voor de Gemeente Amsterdam is Jos Gadet ook stadsgeograaf en publicist over stedelijke ontwikkelingen. In 1999 is hij gepromoveerd op het op het proefschrift Publieke ruimte, parochiale plekken en passantenopenbaarheid. In zijn promotie onderzocht hij het gebruik en de beleving van jonge alleenwonenden in Amsterdamse publieke gelegenheden (cafs, winkels, bibliotheken en theaters) en publieke buitenruimten (straten, pleinen, markten, parken en recreatiegebieden).

Jan Rath

Stadsocioloog Jan Rath heeft in 2014 een klein onderzoek gedaan naar het sociale klimaat van koffietentjes. Koffietentjes schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn volgens sociologen de ‘Third Place’. Bij uitstek een plek dus waar mensen elkaar ontmoeten. Echter blijkt het tegenovergestelde waar, de bezoekers negeren elkaar volledig en zijn alleen bezig met hun laptop of telefoon. Jan Rath denkt dat zich nieuwe processen voltrekken in de koffietent en dat die een zogenaamde fourth place wordt, een plek waar de wifinomaden naartoe trekken om te werken met een goede internetverbinding.

Hans Karssenberg

The City at Eye Level is een programma voor het verbeteren van steden, straten en plekken over de hele wereld. Het is een leer platform en een boek. Hans Karssenberg is vanuit STIPO verbonden aan dit programma. STIPO houdt zich op geheel eigen wijze bezig met stedelijke ontwikkeling.

Aat Vos

The ‘Third Place’ is found in the public domain, usually in forms such as community centers, libraries, parks, start-up cafés, or idea hubs. Or at least, that is how it should be. Something is happening right now that worries me”. Aat Vos zal dieper ingaan om de vercommercialisering van de ‘Third Place’ waardoor deze plekken exclusief worden voor de mensen die het nog kunnen veroorloven. Dit terwijl het doel van een ‘Third Place’ is om een ‘home away from home’ te zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht of inkomen. Hierover heeft Aat Vos in samenwerking met Nai010 uitgevers het boek 3RD4ALL – ‘How To Create a Relevant Public Space’ uitgebracht.

third-place-resize

Pakhuis de Zwijger presenteert
De Club van 750
Lees verder

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
donderdag 13 apr, 19.30
Kleine zaal
Deze 73 mensen waren aanwezig