De Stad

Mobiliteit in de stad

Hoe is het gesteld met de mobiliteit in de stad en wat zouden wij kunnen leren van andere steden?
Gratis toegang
dinsdag 21 mrt, 19.30
di 21 mrt, 19.30
Kleine zaal
Reageer

De stroom van toeristen, het bijbouwen van woningen en het verdichten van onze stad zorgt voor een steeds drukker straatbeeld. Naast dat het van A naar B komen steeds langer duurt, verhoogt de drukte op straat stress en een gevoel van onbehagen. Terwijl iedereen de toepassing van SMART-oplossingen voor ons verkeersnetwerk toejuicht lijken veel van deze ideeën nog toekomstmuziek of blijven ze steken op halve maatregelen. Welke haalbare oplossingen hebben andere steden geïmplementeerd? En hoe kunnen wij tot effectieve maatregelen voor de stad komen?

Het nieuwe gezicht van de stad

Het succes van Azië is geen geheim meer, maar de lessen die we kunnen leren wel. Hoe kan het dat wij Singapore nog steeds beschouwen als een autoritaire stadstaat, terwijl daar meer geëxperimenteerd wordt met democratie dan in Amsterdam? En terwijl alle wereldsteden worstelen met verkeersdrukte, lijkt Singapore met een geavanceerd technologisch systeem een oplossing te hebben gevonden. Aziatische steden kunnen ons een hoop leren. Het experimentele karakter uit Azië, en de dicht- en hoogbouw, zijn al overgewaaid naar het Westen. Maar de Aziatische lessen wijzen op een diepere dynamiek die is ontstaan tussen steden. De wil en het vermogen van steden om van elkaar te leren zijn groter dan ooit. Ook voor de drukte waar Amsterdam mee worstelt bestaan oplossingen elders in de wereld. Volgens Alexander van Wijnen is het hoog tijd om met een andere bril naar onze stad te kijken. Tijdens deze avond zal hij de aftrap van de avond verzorgen door ons mee te nemen naar de andere kant van de wereld.

Maatregelen vanuit bottom-up

Toen de Reguliersdwarsstraat vanuit de ondernemers, werd ‘opgepakt’ bleken er veel logistieke issues te zijn. Met een pragmatische blik wordt gekeken naar oplossingen: 21 vuilnisauto’s werden er snel 4. De vraagsteling is zo groot dat besloten werd een team van 4 man te formeren voor innovatieve aanpak van integrale logistiek. Die maken onderdeel uit van een groter duurzaamheidsteam, dat nu vanuit een stichting opereert. In de proeftuin van Secret Village wordt een schaalbare showcase gerealiseerd. Tanja van der Knoop komt uit het bedrijfsleven en zal hier meer over vertellen. Tanja wil de stad helpen verbeteren en houdt wel van een uitdaging wat in een project is verpakt. En: she can stand the heat.

Toekomst van mobiliteit in de stad

schermafbeelding_2017-03-08_om_17.43.06_720

Luca Bertolini is professor aan de Universiteit van Amsterdam en zal ingaan op de verschillende oplossingen op internationale mobiliteitsvraagstukken. Aan de hand van drie voorbeelden zal de mobiliteitsproblematiek in Amsterdam vergeleken worden met steden zoals München, Barcelona en Kopenhagen. Zijn er succesvoorbeelden te noemen en wat kunnen we leren van andere steden?

Van en naar de stad

Stephen Hodes is toerisme-expert bij LAgroup. Hij kent als geen ander het belang van effectieve maatregelen om de toenemende stroom van toeristen in Amsterdam in juiste banen te leiden. Tijdens deze avond zal hij het gaan hebben over de vervoerstromen van en naar de stad. Daarnaast kijken we met hem naar andere steden, zoals Kopenhagen dat met ‘The end of tourism as we know it’ een radicaal plan heeft gevormd om toeristenstromen op een andere manier aan te pakken.

Smart Mobility is dichterbij dan je denkt

plaatje ring binnenstadChristiaan Kwantes houdt zich bezig met hoogstedelijke mobiliteitsvraagstukken bij Goudappel Coffeng en is betrokken bij Stad-Forum Amsterdam. Gedurende zijn werk heeft hij tal van oplossingen geobserveerd en uitgewerkt. Zoals deelconcepten met auto’s in Utrecht, een autovrije binnenstad en nieuwe HUB’s aan de ring als overstappunt naar het OV.

Pakhuis de Zwijger presenteert
De Club van 750
Lees verder

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
dinsdag 21 mrt, 19.30
Kleine zaal
Deze 107 mensen waren aanwezig