Creatieve Industrie

Talk human to me

Dé talkshow voor de creatieve industrie, deze keer met o.a. De Amsterdame, So Cards, Prude & Romar de Bonte.
dinsdag 2 okt, 20.00
di 2 okt, 20.00
Workspace
Reageer

What’s Up? is dé talkshow voor de creatieve industrie en ook deze maand nodigen we weer toffe sprekers uit om jou iets te vertellen over hun meest recente werk. Van mode en industriële vormgeving tot film en fotografie; van reclame en muziek tot architectuur, grafisch ontwerp en gaming, met één gemeenschappelijk thema dat hen bindt. Deze keer vier makers die met hun projecten de kwaliteit van menselijke relaties intrinsiek willen verbeteren.

Prude

Imperfectie omarmen en #selflove in het leven roepen, dat is de missie van het nieuwe lingeriemerk Prude. Met hun ondergoedlijn, medegefinancierd door een succesvolle Voordekunst campagne, willen oprichters Leslie ter Hofte en Karina de Vries schoonheidsidealen bevragen en het zelfvertrouwen van meisjes en vrouwen vergroten. Hun eerste collectie wordt as we speak geproduceerd in een vrouwengevangenis zodat gedetineerden die al jaren achter de tralies zitten nieuwe skills leren, een eigen inkomen genereren en uiteindelijk de misdaadcyclus kunnen doorbreken. Pinky promise dat ze streven naar sociaal verantwoorde productiemethodes en tegelijkertijd de taboes rondom vrouwelijk schoon openbreken. #chicksonamission!

© Prude

So Cards

Veel mensen snakken naar een goed gesprek, maar waar begin je? Gelukkig is er nu So Cards, een simpel kaartspel met tweeënvijftig scherpe vragen die je helpen diepere en leukere gesprekken te voeren. Van vragen over relaties, tot grote dromen en identiteit, zoals de vraag ‘als iedereen een tegenpool had, hoe zou de jouwe eruit zien’? Creatief Miguel Luis wil met zijn nieuwe product en movement zorgen voor betekenisvolle conversaties op feestjes, aan de eettafel of zomaar met een vreemde. Van small talk naar diepgaande gesprekken, hoe pak je zoiets aan?

Things you need to understand everything

Als tiener was Romar de Bonte er op gebrand om het meest fundamentele van het bestaan te ontdekken, om vervolgens vanuit daar alles te kunnen begrijpen en alle problemen mee op te kunnen lossen. Al snel realiseerde hij zich dat zijn doel onhaalbaar zou zijn. Maar het niet kunnen vinden van antwoorden hoeft niet te betekenen dat je er niks mee kan. Tijdens zijn kunstopleiding aan ArtEz bleek het zelfs een heel interessant uitgangspunt om kunst mee te maken, namelijk het falen binnen filosofisch onderzoek en het onvermogen om dingen te kunnen begrijpen. ‘Hoe maak ik kunst vanaf het punt dat dingen niet meer te begrijpen zijn of dat de dingen niet meer in taal te formuleren zijn?’ Het resultaat is zijn afstudeerwerk Things you need to understand everything, een verzameling werken die verwijzen naar een antwoord dat we toch nooit zullen snappen.

De Amsterdame

‘Trek hoge hakken aan, ook in de tram, wees bereid om te lijden.’ Of: ‘Altijd mooi ondergoed want ‘je weet maar nooit’. Nee, deze dan: ‘Hoe je een man van zijn stuk brengt.’ Een dame zijn klinkt vooral als zwaar werken. Lisa Maschhaupt en Mirjam Deen gaan in hun boek, dat in september 2018 uitkomt, op zoek naar De Amsterdame. Die op sneakers in plaats van hoge hakken rondtoeft en borrelt met bitterballen in plaats van crudité. Wie is de Amsterdame? Wat eet ze, en waar? Hoe gedraagt ze zich op een eerste date? Een boek vol met levenswijsheden, aangepaste wetten en ongeschreven regels, die je eventueel aan je laars kunt lappen. Want de Amsterdame heeft stijl, maar maling aan etiquette.

 

dinsdag 2 okt, 20.00
Workspace
Deze 44 mensen waren aanwezig