Succes! En dan?

Hoe blijf je als cultureel ondernemer on top of the game? Met Remy&Veenhuizen, Peter Eversteijn en fotograaf Jan Banning.
woensdag 24 sep 2014, 20.00
wo 24 sep 2014, 20.00
Expo
Reageer

Je bent een veelbelovend creatief talent, hebt een goedlopend product in de markt gezet, prijzen behaald en internationale exposities van faam. Hoe lang kun je voort op dit succes? Wat gebeurt er als je de top hebt bereikt? Lukt het om daar te blijven? Tijdens That’s The Way bieden we je een masterclass aan met doorgewinterde bekende kunstenaars. Daarnaast gaan de specialisten van FNV Kiem dieper op de cases in en voorzien je van juridische tips.

Remy&Veenhuizen
Tejo Remy en René Veenhuizen studeerden allebei aan de Kunstacademie in Utrecht (afdeling 3D-Design) en werken sinds 2000 samen, zowel nationaal als internationaal. Tot hun opdrachtgevers behoren onder andere Droog Design, Centraal Museum Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen, Design Hotel Modez, de Rijksgebouwendienst en Cinekid. In hun samenwerking met Droog Design ontwierpen zij de klassiekersChest of Drawers, Rag Chair en de Milk Bottle Lamp en verworven zij internationale faam. The Chest of Drawers staat geregistreerd als een van de beste ontwerpen van de laatste 100 jaar van Dutch Design. Ook ontwerpen zij voor openbare ruimtes. Het werk van Remy&Veldhuizen wordt wereldwijd geëxposeerd: o.a. in MoMA (New York), The Museum of Arts and Design (New York), Victoria and Albert Museum (London), Crafts Council (London), Designmuseo (Helsinki), Stedelijk Museum Amsterdam, Centraal Museum Utrecht en TextielMuseum (Tilburg).

Remy&Veenhuizen

Peter Eversteijn
Peter Eversteijn studeerde in 1988 af op de Regieopleiding aan De Theaterschool Amsterdam. Hierna volgde een carrière als regisseur in het theater en bij de televisie en was hij de eerste 10 jaar na zijn afstuderen artistiek leider van Effekten in Ontwikkeling. Eversteijn is sinds 2004 Hoofd Tableau vanToneelgroep Amsterdam en vanuit deze functie lid van het management team. Daarnaast heeft hij lesgeven aan verschillende theaterscholen. Door het gemis in de stad aan een vooropleiding na de afgelopen bezuinigingen, is het plan ontstaan dit gat te vullen met een samenwerkingsverband tussen verschillende professionele theaterinstellingen in Amsterdam. De Theatervooropleiding, ondersteund door alliantiepartners Frascati Theater, Het Nederlands Theaterfestival/Fringe festival, Likeminds, Stadsschouwburg Amsterdam en Toneelgroep Amsterdam, is bedoeld om 15 jonge talenten in 35 dagen op weg te helpen in het jaar dat ze auditie doen bij één of meerdere toneelscholen in het land. In een aanvullende workshop die Toneelgroep Amsterdam aanbiedt aan De Toneelschool Amsterdam helpt Eversteijn acteurs te werken aan een persoonlijk businessplan: hoe bereik je je droom, blijf je op de juiste koers en hoe organiseer je dat? Eversteijn paste min of meer dezelfde stappen toe bij het opzetten van De Theatervooropleiding Amsterdam.Theater vooropleiding

Jan Banning
Vrijwel elke foto die Jan Banning maakt wordt gelauwerd door pers en publiek. Zijn fotoseriesBureaucratics en Comfort Women zijn wereldwijd bekend. Jan exposeert veelvuldig in binnen- en buitenland, waaronder Amerika, Duitsland, Australië, Brazilië, en Indonesië. Het maken van die foto vergt echter veel doorzettingsvermogen en geloof in eigen kunnen: ‘Ik loop altijd te stressen als ik zoiets doe. Het is eigenlijk een soort hel…’ heeft Banning wel eens gezegd over zijn vak. Banning’s werk is aangekocht door musea zoals het High Museum of Art (Atlanta), The Museum of Fina Arts (Houston) en het Rijksmuseum (Amsterdam). Het is gepubliceerd in de gedrukte media zoals The New Yorker, Newsweek, Time, The Guardian Weekend, Sunday Times Magazine, GEO, l’Espresso, Vrij Nederland en vele anderen.