Creatieve Industrie

Kopiëren

Kopiëren is het nieuwe uitvinden. Kopiëren is waar de next economy straks op draait.
Gratis toegang
donderdag 23 feb, 20.00
do 23 feb, 20.00
Studio
Reageer

Kopiëren is het nieuwe groeien. Kopiëren is het nieuwe uitvinden. Beiden zijn waar: de next economy draait er straks op. We verwachten een veelheid aan lokale energiebedrijven in plaats van één grote; een netwerk van makerspaces in plaats van een fabriek aan de stadsrand. We verwachten letterlijk duizenden lokale kringlopen, business modellen en mini-economieën. En dankzij open source technologie hoeft daarvoor niemand meer het wiel opnieuw uit te vinden. Je ziet hoe anderen het doen, neemt het over en verbetert het. Kopiëren wordt dus een cruciale vaardigheid. Hoe groeit een bedrijf via vermenigvuldiging? Hoe ontwikkel je nieuwe kennis door te beginnen met kopiëren? Hoe geef je elke kopie een unieke waarde?

Tweetonig

John Tillema van Tweetonig kent zowel de oude als de nieuwe economie. By day ontwikkelt deze groep ‘geeks’ de nieuwste en gaafste smart products (internet of things of connected hardware) voor grote multinationals. By night ontwikkelen ze technieken en patenten waar hun klanten nog niet klaar voor zijn. Wanneer kies je welk model? Inmiddels zijn ze erachter dat als de motivatie klopt de succesfactor ook heel anders te definiëren valt. Zo ontwikkelden ze een startpakket waarmee iedereen direct aan kan haken op The Things Network, een wereldwijd open-source LoRaWAN-based netwerk. Zit hun health wearable startup Totem nu in Rockstart’s accelerator. En beginnen ze dit jaar Tryst, een nieuwe startup rondom energy harvesting voor internet of things.

Tryst

Michiel Schuurman

Michiel Schuurman heeft reproductie tot hoogwaardig ambacht verheven. Michiel is grafisch- en textielontwerper en sinds 2012 print designer voor Vlisco. Hij stond in 2006 op het punt om fulltime manager van een copystore te worden en werd op het laatste moment gered door een stel krakers die goedkoop drukwerk nodig hadden voor hun expositie ruimte. De reeks posters die hij voor deze jongens maakte haalde de finale van de Dutch Design Awards 2008 en sindsdien is hij steenrijk (voor een arme kunstenaar) en wereldberoemd (binnen de kleine wereld van zeefdrukkende textielontwerpende posterontwerpers).

Sample: not for Salesample_not_for_sale

Mike Redman is specialist in de sample cultuur, die in de hiphop is ontstaan. Het samplen, lenen of soms stelen van elkaars muziek is een vorm van kopiëren en is inmiddels algemeen goed. Mike leerde zichzelf al vroeg drummen, samplen en rappen en maakte zo zijn eerste volledig gesamplede track. Later produceerde hij als filmmaker de bekroonde documentaire Sample: Not for Sale (met aan het woord pioniers als Afrika Bambaata, Public Enemy, DJ Premier, DJ Shadow, Jazzy Jeff, Madlib en vele anderen) en schreef hij Het Sample Dagboek, een boek over de moeizame totstandkoming van de docu. Sample: Not for Sale werd opgenomen in het hiphop archief van de Cornell University in Ithaca. Ofwel: Mike weet echt alles van het creatieve én het zakelijke aspect van samplen.

Foodora

Vincent Hosman van fietsbezorgservice Foodora runt een razendsnel groeiend bedrijf. Met Foodora, actief in tien verschillende landen, regel je fantastische maaltijden van de beste restaurants in jouw buurt bij je thuis, op kantoor of zelfs in ’t park. Ook hun zakelijke bestand groeit: het aantal zakelijke klanten in 2016 groeien van nul naar meer dan honderd. Foodora is inmiddels actief in zeven Nederlandse steden waar ze telkens opnieuw aan een lokale logistiek van fietskoeriers en sterren restaurants bouwen.

 

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
donderdag 23 feb, 20.00
Studio
Deze 96 mensen waren aanwezig