De Stad

Scoren met zwarte scholen – Zeki Arslan

In de serie onderwijs, segregatie en achterstand.
woensdag 24 sep 2014, 18.00
wo 24 sep 2014, 18.00
Workspace
Reageer

In het eerste college van deze serie zet Zeki Arslan de feiten op een rijtje. Hoeveel kinderen in Nederland gaan naar een zwarte school? Manifesteert segregatie zich etnisch, ruimtelijk of sociaal-economisch? Hoe scoren kinderen op zwarte scholen? Welk beleid voert de overheid – van gemeente tot Rijk – op het gebied van segregatie in het onderwijs? Is het eigenlijk wenselijk, nodig en doelmatig om die verschillen tegen te gaan? Of gaat het erom dat kinderen goed onderwijs krijgen?

Zeki Arslan is is onderwijsexpert van FORUM, Instituut voor Multiculturele Vraagstukken.

Onderwijs, segregatie en achterstand
Scholen in grote steden zijn vaak gesegregeerd: witte kinderen gaan naar witte scholen, zwarte kinderen gaan naar zwarte scholen. Is dat segregatie op basis van etnische afkomst, of is het ook, of eigenlijk, segregatie op basis van economische positie en opleiding van de ouders? Zijn zwarte scholen ook slechte scholen? Vragen als deze komen in drie colleges van @Stadslicht over Onderwijs, Segregatie en Achterstand aan de orde.