Creatieve Industrie

Real Fake

Hoe veranderen videomanipulatie technologieën als Deepfake ons vertrouwen in media?
dinsdag 24 apr, 20.00
di 24 apr, 20.00
Studio
Reageer

We klikken, swipen en sharen een eind weg. Hoe spraakmakender de content, hoe meer traffic. Dankzij de pornoindustrie, al jaren de pioniers van het web, is de nieuwste hype Deepfake: geavanceerde software die gezichten, lichamen en stemmen van mensen mixt. Zo kan iedereen met een snelle computer en skills via 'AI'-porno Scarlett Johansson dingen laten doen die ze nooit deed. Het klinkt als een mix van fintech-hype en futurologie, maar heeft grote implicaties voor onze notie van vertrouwen. Hoe veranderen deze tech-trends de afstand tussen feit en fictie? En welke ethische vragen brengt het met zich mee? In gesprek met creatieven, filosofen en experts over de toekomst van manipulatie, nieuwsbronnen en echtheid.

Next Empire

Als studio bedenkt en maakt Next Empire vernieuwende, digitale producten. Voor henzelf, in partnership met start-ups en voor gevestigde merken. Zo bundelen ze altijd concept en implementatie. Next Empire is een anagram van experiment (ja, echt). Dat is waar voor hun de vernieuwing begint. Van een idee tot nieuwe technologie en van platform tot Deepfake. Pieter Jongsma vertelt hoe ze dat doen. Want wat ís het nou precies, Deepfake?

Jeanine Reutemann

Wat gebeurt er in de nabije toekomst wanneer meeslepende technologieën zoals Mixed Reality (VR, AR) en Deep Fake-video’s samenwerken? Hoe kunnen we nog onderscheid maken tussen waarheid en nep-audiovisuele gegevens in Mixed Reality – of zijn we voorbestemd om in een #FakeReality te leven? Onderzoeker, mediaontwerper en tech-nerd Jeanine Reutemann onderzoekt kritisch de impact en invloed van nieuwe mediatechnologieën op het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden, en leidt de Zwitserse start-up RedMorpheus GmbH. Een van haar fascinaties en vragen omvatten de huidige verschijnselen van Deep Fake (en soortgelijke nep-tech) en het toevoegen van nieuwe mogelijkheden en uitdagingen voor storytelling met mixed reality. Wat voor impact hebben deze meeslepende technologieën op de manier waarop we audiovisuele gegevens waarnemen via journalistiek, design en sociale media?

Hans Schnitzler

Tech-filosoof, publicist en auteur Hans Schnitzler heeft een bijzondere interesse in de invloed van digitalisering op onze alledaagse leefwereld. Zijn essays en opiniestukken verschenen in o.a. NRC Handelsblad, Trouw, de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en Hard Gras. In 2017 verscheen zijn tweede boek, getiteld ‘Kleine filosofie van de digitale onthouding’ over onze digitale verslaving. In hoeverre beïnvloeden deze futurologische technologieën de fundamenten van onze democratie?

 

 

 

dinsdag 24 apr, 20.00
Studio
Deze 90 mensen waren aanwezig