Creatieve Industrie

Print is back!

Waar komt die behoefte aan ouderwetse gedrukte informatie vandaan
Gratis toegang
maandag 5 okt 2015, 20.00
ma 5 okt 2015, 20.00
Grote zaal
Reageer

Recentelijk verschenen er diverse nieuwe designmagazines op papier – wat opmerkelijk is in een tijd waarin internet de gedrukte media verdrukt. Wat ook opmerkelijk is: deze independent magazines bieden een prikkelende kijk op design. Het gaat niet langer om esthetiek en exclusiviteit maar om individuele creativiteit en het alledaagse leven. Keeping it real – zo zou je deze nieuwe no-nonsense kijk op design van onafhankelijke bladenmakers kunnen noemen. Maar waar komt die behoefte aan ouderwetse gedrukte informatie vandaan? En vanwaar die kentering in de visuele presentatie van design?

Op deze editie van Design Matters komen de bedenkers van vier van deze creatieve magazines aan bod: MacGuffin, Works That Work en Remarkable. Daarnaast geeft fotograaf Lisa Klappe inzicht in welke keuze zij maakt bij het vastleggen van bekende Dutch designers en hun werk.

Mac GuffinErnst van der Hoeven & Kirsten Algera
Het halfjaarlijks designmagazine MacGuffin toont uitsluitend doe-maar-gewoon producten en werpt tegelijkertijd een filosofische blik op onze alledaagse leefomgeving. Elk nummer van dit Engelstalige tijdschrift dat in Nederland wordt gemaakt is gewijd aan slechts één gebruiksvoorwerp. In het eerste nummer, dat dit voorjaar verscheen, is dat Het Bed.

Works That WorkPeter Bilak
Works That Work wordt gemaakt door typograaf en grafisch vormgever Peter Bilak. Het halfjaarlijkse ‘magazine for unexpected creativity’ werkt met themanummers; de journalistieke verhalen over doe-het-zelf design gaan verzegeld van indrukwekkende fotografie. Ook bedacht de uitgever/hoofdredacteur een unieke manier om lezers aan zich te binden; wie nieuwe abonnees aandraagt, hoeft minder abonnementsgeld te betalen.

 

Lisa Klappe, fotograaf
Na haar afstuderen aan de Foto Academie in Amsterdam in 2006 heeft Lisa Klappe (1979) zich toegelegd op het fotograferen van design. Inmiddels is ze ‘staffotograaf’ van het Dutch design Haar stijl is rauw en echt met een fantasievol, bijna zachte randje. Naast bekende ontwerpers als rENs en merken al ByBorre kan ze ook het trendbureau van Li Edelkoort en de bladen als Frame tot haar klantenkring rekenen. Daarnaast verzorgde ze de fotografie van de jaarlijkse catalogus van de Graduation Show van de Design Academy Eindhoven en is ze de huisfotograaf van de Dutch Design Week.

Remarkable – Erwan Berthou
‘Live Better, Harm less’ – dat is de ondertitel van het nieuwe internationaal magazine Remarkable. Het kwartaalblad zoomt in op duurzame producten en sociale projecten maar kiest voor een feel good uitstraling. De Wallpaper voor social design –zo zou je Remarkable ook kunnen noemen. Art director Erwan Berthou vertelt hoe deze boodschap wordt ondersteund door de fris en no-nonsense vormgeving van het blad.

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
maandag 5 okt 2015, 20.00
Grote zaal
Deze 157 mensen waren aanwezig