Creatieve Industrie

Polaroid Perfect

Over de aantrekkingskracht van polaroid en de kunst van 'instant sharing'.
donderdag 12 jul, 20.00
do 12 jul, 20.00
Studio
Reageer

We sharen, connecten en uploaden erop los, maar leven steeds minder écht in het moment. Zie daar de revival van de polaroid camera, het ideale medium om het 'nu' gevoel te vangen. Geen haarscherpe Iphone foto’s, maar analoge beelden die authentieke herinneringen vastleggen. In zijn ambitieuze visuele essay 'Instant Dreams' verkent Willem Baptist de visionaire genialiteit van de Polaroidcamera. Voorafgaand aan de vertoning van deze documentaire gaan we met mediakenners, fotografen en natuurlijk met Willem Baptist zelf in gesprek over de aantrekkingskracht van polaroid. Wat zegt ons verlangen naar instant-film over de tijdsgeest van nu?

Willem Baptist

Deze Rotterdam-based filmmaker regisseert creatieve documentaires en fictiefilms. Na succesvolle documentaires als I‘m Never Afraid (2010) en Wild Boar (2013) maakt hij met Instant Dreams (2017) een essayistische documentaire over de aantrekkingskracht van instant film; een ode aan de polaroid. Hij volgt vier mensen van wie het leven is verbonden door de fascinatie met en liefde voor analoog. Waar komt zijn fascinatie met polaroid vandaan?

Lo Andela

© Lo Andela

Beeldmaker Lo Andela, afgestudeerd aan de KABK, werkt zowel analoog als digitaal, stilstaand als bewegend. Zijn fotografische werk, veelal polaroid, is geïnspireerd door films, cinematografie, mode en zijn dagelijkse omgeving. Het nachtleven is één van de homebases van Lo Andela, zo werkte hij o.a. voor Chicago Social Club en de Chin Chin Club. Voor hem staat polaroid voor kleur, imperfectie en onvoorspelbaarheid. Wat voegen die ingrediënten toe aan zijn fotografie?

Nadine Roestenburg

Onderzoeker en curator Nadine Roestenburg is geïnteresseerd in hoe digitale technologie en het internet kunst, cultuur en samenleving vormgeven. Ze werkt bij kunstruimte MU in Eindhoven en doet als PhD-kandidaat aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar kunst en cultuur in een post-digitale samenleving. Eerder werkte ze voor STRP, Institute of Network Cultures, Dutch Design Week en Museum de Pont. In 2017 verscheen haar eerste boek ‘Van meme tot mainstream: internetkunst, esthetiek en offline luxe in een postdigitale wereld’. Wat zegt de revival van polaroid over hoe we omgaan met media en technologie?

Ramona Deckers

Polaroids als spontane additie tijdens shoots, dat is hoe fotograaf Ramona Deckers het medium inzet. De foto’s worden losjes geschoten, from the hip. Met film heb je niet meteen resultaat, met polaroids wel. De extra foto is een mooi aandenken, een tastbare herinnering. Eerder werkte ze voor Polaroid Originals (toen het nog The Impossible Project heette), zo fotografeerde ze haar reis door de USA of testte ze nieuwe camera’s. Wat maakt voor haar een goeie polaroid?

Na afloop van dit programma zal de documentaire Instant Dreams worden vertoond, als onderdeel van IDFA by night. Reserveer hier een plekje!

donderdag 12 jul, 20.00
Studio
Deze 60 mensen waren aanwezig