Creatieve Industrie

PolakVanBekkum en Marjolijn Boterenbrood

Participating Artist's Press Agency (PAPA) presenteert collega-veldwerker: hoe maak je kaarten van je vondsten?
woensdag 21 okt 2015, 20.00
wo 21 okt 2015, 20.00
Expo

Tijdens deze editie van Papa Veldwerk zijn Esther Polak & Ivar van Bekkum (PolakVanBekkum) en Marjolijn Boterenbrood te gast. In deze aflevering vertellen onze gastsprekers hoe ze kaarten maken met de vondsten die zij in het veldwerk doen. Polak en van Bekkum zijn pioniers in het werken met GPS en gebruiken nu ook de nieuwste technologie. Marjolijn Boterenbrood graaft met haar handen in de aarde en volgt haar neus om ook te weten hoe het ruikt.

PolakVanBekkum
Mediakunstenaars Esther Polak en Ivar van Bekkum zijn pioniers in het veld van digitale media en waren een van de eersten die met digitale middelen werkten. Sinds 2010 werken zij samen onder de naam PolakVanBekkum. Esther verwierf eerder bekendheid met haar locative media projecten, zoals bijvoorbeeld AmsterdamREALTIME (2002/2003) en MILKproject. Ivar studeerde journalistiek en werkte als (grafisch) ontwerper. Hun kunstprojecten maken gebruik van GPS om tot een hedendaagse landschapsverbeelding te komen. In het project 250 Miles Crossing Philadelphia volgden zij mensen, dingen en objecten in Philadelphia en verbinden ze de digitale en de analoge stad door hun geluiden te koppelen aan bewegingen in Google Earth.

Marjolijn Boterenbrood
Marjolijn Boterenbrood doet artistiek onderzoek naar plekken, plaatsen en gebieden. Van een meerjarig project over een stadsdeel tot kortstondige notities in het atelier. Eindresultaten variëren van tekeningen, objecten, foto’s en installaties tot een atlas, een aanzet voor toekomstig kunstbeleid of een rol als aanjager voor stedelijke ontwikkeling. Als kwartiermaker verkent Marjolijn de plekken die zij, al of niet in samenwerking met anderen, intensiveert met haar bevindingen die ze ook voor anderen zichtbaar maakt. Voor kunstproject World Wide Nieuw West (2012, in samenwerking met stichting Werk Spoor in 2012) – een portret van Amsterdam Nieuw West en zijn internationale verbindingen – bracht zij de multiculturele ondernemers in de Osdorper Ban in kaart. Voor Sporen in het Amstelpark (2015) zet ze haar handen in de aarde op zoek naar het niet direct zichtbare, wat resulteert in een alternatieve kaart van het park waarmee de bezoekers de plek op een nieuwe manier kunnen beleven.

Sporen in Amstelpark © Marjolijn Boterenbrood

Sporen in Amstelpark © Marjolijn Boterenbrood

Sporen in Amstelpark © Marjolein Boterenbrood

Sporen in Amstelpark © Marjolijn Boterenbrood

woensdag 21 okt 2015, 20.00
Expo
Deze 21 mensen waren aanwezig