Global Trends

Planet, People, Profit 2.0

Hoe kunnen maatschappelijk verantwoorde ondernemingen hun productie opschalen?
maandag 12 nov, 20.00
ma 12 nov, 20.00
Studio
Reageer

In ons huidige economische systeem staan mens en planeet niet centraal. Daarom zijn de afgelopen jaren tal van ondernemingen het anders gaan doen door minder vervuilende producten op de markt te brengen of een onderneming te starten die mensen boven winst zet. Hoe gaat het hen af? Waar bevinden we ons in de transitie naar een economie waar ondernemingen mens en planeet boven of gelijk aan winst stellen? Waar lopen ondernemers tegenaan bij het opschalen van hun productie of het starten van een nieuw bedrijf of project? Hoe zorg je voor genoeg financiering? Hoe moet de bedrijfsvoering aangepast worden en op welke manier kan onderwijs bijdragen aan de transitie? Met ondernemers, adviseurs, docenten en journalisten gaan we in gesprek over de uitdagingen van ondernemers en de rol van onderwijs. Wat is er nodig om nog een stapje zetten richting een economie waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen de norm is?

  • Mark Hillen is sinds 2012 bezig met sociaal ondernemerschap, als mede-oprichter van Social Enterprise NL en Social Enterprise Lab. Hij schreef twee boeken, ‘Verbeter de Wereld, begin een bedrijf’ samen met Willemijn Verloop, en ‘Zaken die je Raken’. Hoe ver gevorderd is sociaal ondernemerschap volgens hem? Welke barrières zijn al overwonnen en welke moeten we nog overwinnen?
  • Ze richtte ’s wereld eerste non-profit computerbeveiliging bedrijf Radically Open Security op en zet zich nu met Nonprofit Ventures in om sociale ondernemeringen te ondersteunen. Wat is volgens Melanie Rieback nodig om van sociaal ondernemerschap de norm te maken?
  • Directeur en medeoprichter van MUD Jeans Bert van Son initieerde de circulaire en maatschappelijk verantwoorde denim jeans. Iedere jeans bestaat voor veertig procent uit gerecycled denim en is onder goede arbeidsomstandigheden, en van onbespoten biologisch katoen gemaakt. Helemaal bijzonder is dat je de spijkerbroek niet koopt, maar least, waardoor bezit verandert in gebruik. Waar loopt een bedrijf tegen aan die is gericht op circulaire productie?
  • Medeoprichter van Yoni Mariah Mansvelt Beck produceert met haar bedrijf bewuste tampons. Alle Yoni producten zijn gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen. Dit betekent ook dat deze duurzame keten voldoet aan sociale criteria, inclusief een veilige werkomgeving en eerlijk loon voor katoenboeren. Hoe is haar bedrijf de afgelopen jaren gegroeid en waar loopt ze nu nog tegenaan?
  • Oprichter van CrowdfundingHub en directeur van European Centre for Alternative Finance Ronald Kleverlaan promoot al 10 jaar de mogelijkheden van crowdfunding in binnen- en buitenland door begeleiding van toonaangevende initiatieven. Hoe kunnen volgens hem alternatieve vormen van financiering, zoals crowdfunding en cryptocurrencies bijdragen aan sociaal ondernemerschap?
  • Programma manager en startup trainer Evan van der Holst werkt bij Impact Hub Amsterdam, een netwerk van impactvolle ondernemers over de hele wereld. Zelf deed hij onderzoek naar de vraag wat sociaal verantwoord ondernemers nodig hebben om hun onderneming op te schalen, waarmee hij in 2017 de Rotterdam Thesis Award won. Waar staan we nu volgens hem in de transitie naar maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Petra Hoogerwerf schreef het boek ‘Échte Winst: in zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact’. Daarnaast is ze adviseur bij ‘Échte winst’ waar zij bedrijven begeleidt op het gebied van ondernemen met impact en ‘corporate responsibility’. Zij gelooft in een integrale aanpak voor elk bedrijf: maatschappelijk ondernemen moet de gewoonste zaak van de wereld worden.
  • Schrijver, journalist, filmmaker en socioloog Nadine Maarhuis heeft de verhalen van tientallen maatschappijvernieuwers en betekenisvolle ondernemers in woord en beeld gevangen. De artikelen en video’s die uit de ontmoetingen voortkwamen zijn onder andere gepubliceerd door Follow the Money en MaatschapWij. Tevens schreef ze samen met Kees Klomp het boek ‘Pioniers van de nieuwe welvaart‘.
  • Docent duurzaamheid aan het Rudolf Steiner College Haarlem Simanto Dragtsma heeft een driedubbele V aanpak in zijn werk, Vertrouwen, Verbinding en Vrijheid. Hier laat hij leerlingen eigen maatschappelijk verantwoorde bedrijfsprojecten opzetten, zodat zij al vroeg kennismaken met duurzaam en sociaal verantwoord ondernemerschap. Welke rol speelt onderwijs volgens hem om van maatschappelijk verantwoord ondernemen écht de norm te maken?
  • Eelko Kruse is schoolleider van het econasium en docent wiskunde aan het Comenius Lyceum in Amsterdam. Met het econasium wil hij zorgen dat de persoonlijke ambities van leerlingen een centrale plek krijgen, dit zorgt volgens hem voor een betere aansluiting met het vervolgonderwijs. Zo richt het econasium door middel van projecten zich op sociale, economische, technische, culturele en milieutechnische duurzaamheid. Wat is het econasium precies, en hoe kan dit bijdragen aan de nieuwe stroom maatschappelijk verantwoord ondernemers?
  • Myrthe Nauta is oprichter van Trusty & True Meaningful Marketing Momenteel is zij betrokken bij programma’s van Fawaka Ondernemersschool. Deze organisatie laat kinderen op een speelse en positieve manier kennismaken met duurzaam ondernemen en focust daarbij op deelname van alle kinderen, ongeacht de wijk waarin ze opgroeien, hun achtergrond of hun manier van leren. Hoe zorgen we volgens haar voor inclusiviteit onder de volgende generatie ondernemers? 
maandag 12 nov, 20.00
Studio
Deze 107 mensen waren aanwezig