De Stad

Online platforms

Welke online platforms helpen je bij het maken van je buurt?
maandag 13 okt 2014, 20.00
ma 13 okt 2014, 20.00
Grote zaal
Reageer

Deze 6e aflevering van buurtcommunities staat in het teken van online platforms. Deze avond wordt het gesprek aangegaan met communitybuilders en bouwers van online buurtplatforms. Wat kunnen online platforms voor buurtcommunities betekenen? En wat zorgt ervoor dat een online platform succesvol is?

Wanneer je op zoek bent naar onderlinge hulp en zorg in de buurt, wilt weten waar je buren warm voor lopen, of meer met elkaar wil delen, dan kan je tegenwoordig kiezen uit een overvloed aan online platforms en prikborden: mijnbuurtje, croqqer, buuv, burennetwerk, wehelpen, wijkconnect,voorjebuurt, BUURbook en nog een hoop meer. Sommige platforms richten zich op het organiseren en versterken van buurtcommunities, andere op het matchen van individuele (hulp)vraag en aanbod. Hoe ontwikkel je als buurtcommunity een levendig online ontmoetingsplatform? Wanneer werkt zo’n online platform het beste? En wat moet je ervoor over hebben aan tijd en geld? Waar ben jij zelf naar op zoek, als communitybuilder, hoe ziet jouw ideale online platform eruit?

De eerste helft van de avond zal bestaan uit gesprekken met communitybuilders. De tweede helft vindt er een “markt van online platforms” plaats, waarbij je als bezoeker rond kan lopen en bij de onderstaande organisaties je vragen kan stellen.

Met onder andere:

  • Heleen van Praag (Gouda Bruist) 1. Hoe zorg je voor een levendig platform? 2. Wat is het verschil tussen een wijkwebsite en een communitysite?
  • Annemarie van der Geest (Buurtbalie) 1. Hoe is de Indische BuurtBalie ontstaan en komt het dat er zoveel organisaties gebruik van maken? 2. Op de BuurtBalie staan voornamelijk maatschappelijke activiteiten; Hoe bereik je de mensen die geen internet hebben of kunnen gebruiken?
  • Eric Hendriks (Mijnbuurtje) 1. Wat is de toegevoegde waarde van buurtverbinders? 2. Hoe zorg je ervoor dat iedereen in de buurt gaat meedoen?
  • Elisa van Dam (Crowd Effect) 1. Hoe stimuleer je dat mensen zich online opgeven voor acties of activiteiten (voor de leefbaarheid van de wijk)? 2. Op welke manier kan je commerciële activiteiten een plaats geven op een platform zonder dat het afdoet aan het ideële karakter van het platform?
  • Kike Olsder (Idealenkompas) 1. Hoe match je vraag en aanbod op het platform? 2. Hoe krijg je, of houd je, een platform levendig?
  • Berny de Vries (Wijkconnect) 1. Hoe breng ik het vraag en aanbod in mijn wijk bij elkaar? 2. Wat is er nodig voor een succesvolle buurt- of wijkcommunity?
  • Oliver Verzuu (Mijnbuurtwelzijn)1. Hoe kan je je sociale netwerk en daarmee de sociale cohesie binnen je buurt vergroten en hoe moet dat eruit zien? 2. Hoe kun je als buurtbewoner zelfredzaamheid organiseren en stimuleren en welke middelen heb je daarbij nodig?
  • Dieuwertje de Graaff (Wijdewijk)
 1. Hoe kan ik technologie inzetten om mijn buurtnetwerk te versterken?
 2. Wat kan ik doen om de mensen in mijn buurt te helpen?
  • Rob van de Star (Croqqer) 1. Hoe verbind je mensen? 2. Hoe ga je “vraag-verlegenheid” voorbij?
  • Elja den Uijl (Burennetwerk)1. Hoe zorg je ervoor dat mensen die niet zo makkelijk hun weg op internet vinden ook deel kunnen zijn van en platform/ netwerk? 2. Ik wil graag buurtgenoten helpen, hoe weet ik wie er hulp nodig heeft en of mijn hulp (lees ook: kostbare tijd) op de juiste plek terecht komt?
  • Kirsten van Wieringen & Rachel van der Helm (buuv) 1. Hoe creëer je draagvlak voor je initiatief bij bewoners, professionals en een gemeente? 2. Hoe kan je bouwen aan communities in de buurt en kan je dus digitaal met fysiek verbinden?
  • Michel Vogler (Kompasopijburg) 1. Hoe is het platform Hallo IJburg / Kompas op IJburg ontstaan? 2. Wat zijn de ervaringen tot nu toe, en wat zijn de volgende stappen?
  • Feye van Olden (Makassarplein Community) 1. Wat is tijdgeld? 2. Wat is er nodig om tijdgeld in een buurt te kunnen introduceren?
  • Marise Bout (Pionira) 1. Wat zijn de voor- en nadelen van samenwerking met andere buurtintiatieven? 2. Hoe ga ik om met de verhouding tussen vrijwillige en professionele inzet in deze tijden van bezuiniging?
  • Petra Kroon (Isocial) 1. Wat kan jou helpen om zichtbaar te zijn voor financiers, subsidiegevers, mee-bouwers, vrijwilligers en gemeenten? 2. iSocial maakt ook onderling contact tussen sociaal vernieuwers mogelijk, met een druk op de knop. Wat zou jij willen delen met jouw collega’s?
  • Maarten van der Velde (BUURbook) 1. Jaap-de bewoner, Hennie-de ambtenaar en Laura-de bestuurder werken online samen aan de stad! Hoe bereik je zo’n zelforganiserend systeem? 2. Een eigen platform voor jouw buurt inclusief community-building: wat kost dat eigenlijk? En wat levert het op?
  • Martijn Arnoldus (Voorjebuurt)1. Hoezo hoef je het voor het geld helemaal niet te doen bij crowdfunding? 2. Ik heb een idee voor mijn buurt, dorp of stad. Hoe helpt Voor je Buurt mij verder?
  • Mellouki Cadat (Indische Buurt) 1. Wat zijn de ervaring van de Indische Buurt / de buurtmaatschap met online platforms? Sterke punten? Verbeterpunten? 2. Hoe betrek je buurtbewoners bij online platforms? Succesfactoren? Wat moet je vooral niet doen? Wat kun je beter doen?

Coen van de Steeg (WeHelpen) & Mustapha el Jarmouni(Buurtmaatschap Indische Buurt).

Onder leiding van Redouane Amine

 

maandag 13 okt 2014, 20.00
Grote zaal
Deze 221 mensen waren aanwezig