De Stad

Onderwijsongelijkheid in meertalig Amsterdam

Over emoties en welzijn
dinsdag 30 okt, 20.00
di 30 okt, 20.00
IJ Zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

Amsterdam telt zo’n 180 verschillende nationaliteiten. Meer dan de helft van de Amsterdamse schoolkinderen spreekt een andere taal naast het Nederlands en het is geen uitzondering als er 10 of meer talen in een klas worden gesproken. Hoe gaan we om met deze meertaligheid in het onderwijs?

Onderzoek na onderzoek toont aan dat kinderen beter en sneller de schooltaal leren als ze onderwijs krijgen in hun eigen taal. Ze presteren beter in de schoolvakken en vallen minder vaker uit. Toch blijven beleidsmakers, leerkrachten - maar ook veel ouders zelf - zich verzetten tegen onderwijs dat ruimte biedt voor de thuistalen van de leerlingen. Deze tweede bijeenkomst van de serie Meertalig Amsterdam gaat over emoties in de discussie over meertaligheid in het onderwijs.

Met in dit programma onder anderen

Ellen-Rose Kambel
Executive Director Rutu Foundation
Glenn Helberg
Psychiater, Chairman of Board of Rethink, Lid Raad van Advies College voor de Rechten van de Mens
Maria Stock
Lerarenopleider Haagse Hogeschool
Rasit Elibol
Journalist, vader
Jahkini Bisselink
UN Youth Ambassador
Simion Blom
Gemeenteraadslid voor GroenLinks
Valeria Pierdominici
Psycholoog, gespecialiseerd in hoogopgeleide migranten en meertalige families
Elma Blom
Hoogleraar Taalontwikkeling en Meertaligheid in Gezin en Onderwijs

Hoe frustrerend is het voor leerkrachten als ze niet goed kunnen communiceren met hun leerlingen of hun ouders? Hoe fijn is het voor leerlingen als ze de taal die ze thuis spreken, ook op school mogen gebruiken? Welke stress ervaren ouders in afwachting van een schooladvies waarin alleen de prestaties in het Nederlands meetellen, niet de vaardigheden van hun kinderen in een andere taal? En: welke emoties spelen een rol bij het overnemen of afwijzen van wetenschappelijke onderzoeksresultaten?

  • Psychologen, taalwetenschappers, ouders, leerkrachten en beleidsmakers geven hun visie en de zaal discussieert mee.
  • Ouders van meertalige kinderen hebben een stem nodig in het Amsterdamse onderwijsbeleid. Beleidsmakers hebben behoefte aan informatie over het balanceren van de rol van meertaligheid in de school, de maatschappij en voor het welzijn van kinderen. En educatieve professionals hebben tools nodig om een inclusieve leeromgeving te creëren voor alle kinderen, inclusief taal en etnische identiteit.
dinsdag 30 okt, 20.00
IJ Zaal
Reserveer
Deze 60 mensen zijn aanwezig