De Stad

Nieuwe Amsterdamse scholen

Hoe zorgen we ervoor dat oude en nieuwe scholen een weerspiegeling zijn van de diversiteit in Amsterdam?
woensdag 7 nov, 20.00
wo 7 nov, 20.00
Studio
Reageer

Een leefbare en toekomstbestendige stad heeft voldoende onderwijsvoorzieningen nodig. Amsterdamse leerlingen moeten naar een school kunnen die past bij hun wensen en talenten. De komende jaren zet de gemeente Amsterdam actief in op een evenwichtige spreiding van scholen in het voortgezet onderwijs. Wie bepaalt eigenlijk welke scholen waar in de stad worden geplaatst en hoe zorgen we ervoor dat oude en nieuwe scholen een weerspiegeling zijn van de diverse (culturele) achtergronden in Amsterdam? Hoe zorg je voor goede voorlichting voor ouders en kinderen bij het kiezen van een school en hoe verhoudt deze vrije keuze zich tot het bereiken van diversiteit op middelbare scholen? Met schoolbesturen, docenten, ambtenaren, onderzoekers, ouders en leerlingen praten we over nieuwe schoolvoorzieningen in Amsterdam.

Wat gaan we doen?

  • We beginnen met een gesprek over het plaatsen van nieuwe middelbare scholen in Amsterdam. Wie bepaalt dat en hoe gaat het aanbod eruit zien? We praten met de voorzitter van de brancheorganisatie van middelbare scholen in Amsterdam (OSVO) Rob Oudkerk, directeur van het Spinoza Lyceum Amsterdam Jan Paul Beekman en projectleider/ directeur van de school Spring High Camyre de Adelhart Toorop.
  • Sociaal geograaf Willem Boterman en correspondent onderwijs bij oa de Correspondent Anja Vink gaan in gesprek over schoolvoorkeuren en segregatie in het Amsterdamse onderwijs. Wat zijn hier de oorzaken van en aan welke knoppen kunnen we draaien om dit tegen te gaan?
  • Voormalig scholieren van het Hervormd Lyceum West Özkan Gül en Melle Prenen spreken over hun ervaringen op de middelbare school. Hoe kijken zij aan tegen diversiteit op scholen? Is dat volgens hen belangrijk?
  • Met Elisabeth Bootsma van de stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam, Rob Oudkerk en Anja Vink praten we vervolgens over het selectieproces voor middelbare scholen. Hoe gaat dit nu in zijn werk en hoe verhoudt dit zich tot het bereiken van diverse middelbare scholen?
  • Tot slot bespreken we met oprichter van Nederland wordt Beter en organisator van Wit Aan Zet Jerry Afriyie, co-auteur van ‘Help, onze school is gekleurd’ Huub Nelis, jongerencoach Daryll Landbrug en Camyre de Adelhart Toorop (projectleider Spring High) welke handelingsperspectieven er zijn voor het bereiken van kansengelijkheid en diversiteit op middelbare scholen.
woensdag 7 nov, 20.00
Studio
Deze 79 mensen waren aanwezig