Global Trends

Nederland eet anders

Hoe wordt Nederland gidsland in de transitie van het voedselsysteem?
Gratis toegang
maandag 20 mrt, 19.30
ma 20 mrt, 19.30
Kleine zaal
Reageer

Op de Nationale Voedseltop van 26 januari werd uitgesproken dat Nederland de leiding zou moeten nemen op het gebied van gezonde en duurzame voeding in de wereld. Met koplopers uit de Trouw Duurzame 100 praten we over de vraag: hoe moeten we de noodzakelijke 'voedseltransitie' vormgeven? We gaan op zoek naar antwoorden, bezien vanuit de vier belangrijkste schakels in het voedselsysteem: de producent, verwerker, distributeur en consument.

  • De Producent – Hans Huijbers komt dit jaar nieuw binnen op nummer 28 in de Trouw Duurzame 100. Hij is naast boer ook de voorzitter van de belangenorganisatie voor boeren en tuinders ZLTO. Hij wil af van de term duurzaamheid, en toewerken naar volhoudbaarheid. Er moet volgens hem veel veranderen. Bij de boer, de handel en bij de consument. Hij wil dat boeren veel meer worden dan alleen voedselproducent. We moeten met z’n allen gaan inzien dat zij de verzorgers van het gehele ecosysteem zijn.
  • De Verwerker – Jaap Korteweg staat op 4e plaats van de Trouw Duurzame 100. Jaap is beter bekend als De Vegetarische Slager. Hij is 9e generatie boer, maar besloot na een aantal incidenten het roer rigoureus om te gooien en te stoppen als veehouder. Als de Vegetarische Slager verwerkt hij sinds 2010 plantaardig voedsel tot plantaardig vlees met dezelfde beleving als dierlijk vlees. Deze producten worden op steeds grotere schaal geproduceerd en geconsumeerd. De ambitie is om op korte termijn de grootste slager ter wereld te worden.
  • De Distributeur – Marlijn Simons-Somhorst komt uit een ondernemersnest. Na haar studie Internationale Betrekkingen ging ze aan de slag bij de overkoepelende organisatie van supermarktketens. Daar stelde ze in 2008 de eerste duurzaamheidsagenda voor de supermarktbranche op. Sinds 2012 is ze manager maatschappelijk verantwoord ondernemen bij de Lidl. Als discounter maakt de Lidl in fors tempo ‘biologisch’ eten betaalbaar voor grote groepen klanten. Marlijn is de op twee na hoogste binnenkomer in de lijst van Trouw op plek 16.
  • De Consument – Hans Dagevos is consumptiesocioloog aan de Wageningen Universiteit. Hij stelt dat retailers over het algemeen een eenzijdig en beperkt beeld van hun klanten hebben. Betaalbaarheid lijkt de topprioriteit voor de meeste supers, maar retailers kunnen ook andere verantwoordelijkheden nemen om klanten aan zich te binden. Dit is nodig om tot een duurzaam voedselsysteem te komen. Hans pleit er dan ook voor om ‘alternatieve’ productie- en consumptiestijlen kansen en ruimte te bieden om tot ontwikkeling te komen.
Pakhuis de Zwijger presenteert
De Club van 750
Lees verder

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
maandag 20 mrt, 19.30
Kleine zaal
Deze 155 mensen waren aanwezig