Creatieve Industrie

Museum ft. Instagram

Kunst kijken in tijden van selfiecultuur; opzoek naar de balans tussen kunstbeleving en instagram-experiences.
woensdag 6 mrt, 20.00
wo 6 mrt, 20.00
IJ Zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

Met meer dan 800 miljoen gebruikers is het onvermijdelijk dat 'Insta' ook de kunstwereld flink opschudt. Niet alleen het internationaal populaire The Museum of Ice Cream zet in op visueel aantrekkelijke kunst, ook lokale musea gebruiken Instagram als middel om talloze (potentiële) bezoekers te bereiken. Zo verdubbelde Van Gogh Museum afgelopen jaar haar aantal volgers en creëerde het Tropenmuseum een ware Japanse selfie-kamer. Kortom: iedereen wil met kunst op de foto. Hoe combineren we de traditionele rol van musea met de hedendaagse beeld-en selfiecultuur? In gesprek over de groeiende impact van Instagram op onze kunstbeleving, het curatorschap en het aantrekken van een jonge generatie museumbezoekers.

Anna van Leeuwen

Bij Anna van Leeuwen, freelance kunstjournalist voor o.a. Volkskrant, recensent en schrijver, is kunst er met de paplepel ingegoten. Al op jonge leeftijd werd ze door haar ouders naar musea meegenomen en inmiddels is ze zelf fervent ‘kunstkijker’. Vanuit haar professie kijkt ze continue met twee brillen; professioneel en persoonlijk. Want ook zij kan zich eraan storen als een werk zo hangt dat het nét niet goed te fotograferen is voor Instagram. Hoe ga je ermee om dat niet alle kunstdisciplines zich als ‘lekker plaatje’ laten vastleggen? En heeft dat consequenties voor hoe we naar kunst kijken?

De Kunstmeisjes

Samen met Renee Schuiten-kniepstra en Mirjam Kooiman richtte Nathalie Maciesza het platform De Kunstmeisjes op. Zowel op Instagram als op hun website voeren zij je mee naar de exposities die je niet mag missen. Het uitgangspunt? “Kunst hoeft niet moeilijk te zijn, en al helemaal niet elitair.”Nathalie studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en heeft een grote liefde voor kunst uit de Gouden Eeuw. Naast haar werk voor De Kunstmeisjes, doet Nathalie de PR voor Museum Het Rembrandthuis en werkt ze bij Collectie Six. Ze vertelt op dagelijkse basis verhalen over kunst en is hiervoor ook non-stop op Instagram te vinden.

© De Kunstmeisjes

N8

Tijdens nachtelijke uren na sluitingstijd het museum ontdekken; dat is het concept van het populaire Museumnacht. Elke eerste zaterdag van november openen meer dan 50 musea en culturele instellingen hun deuren en kan je naast de vaste collecties rekenen op bizarre optredens, muziekvoorstellingen en talks. Met een hedendaags inhoudelijk programma wil N8 jongeren van 18-35 jaar stimuleren vaker musea te bezoeken. Jordy den Haan vertelt hoe ze als organisatie Instagram inzetten als tool om deze jongere doelgroep te bereiken en wat de tips & tricks zijn om dit medium succesvol in te zetten.

© Maxime Noir

Iriée Zamblé

© Iriée Zamblé

Schilder en illustrator Iriée Zamblé is vierdejaarsstudent aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht. Sinds ze twee jaar geleden een nieuw, figuratief werk en het werk op die manier een koper vond, verkoopt ze regelmatig werk via haar Instagram account. “Het zou heel vet zijn als dit booming business wordt. Toch wil je het liefste dat je werk in het echt ervaren wordt, doordat een galerie je vertegenwoordigt.” Hoe ziet zij de wisselwerking tussen socials en het maken van werk?

woensdag 6 mrt, 20.00
IJ Zaal
Reserveer
Deze 19 mensen zijn aanwezig