Creatieve Industrie

Metropole In Motion

Hoe ontwerp je voor een stad in beweging? Van multifunctionele stations tot zelfrijdende auto's en een kleurrijke A10. Met o.a. UNStudio & Benthem Crouwel.
donderdag 18 mei, 20.00
do 18 mei, 20.00
Kleine zaal
Reageer

Voor welke nieuwe opgaven staan architecten als het gaat om mobiliteit? Een groeide stad vraagt om grootschalig vervoer. Stations veranderen in recreatieve bestemmingen waar je uit de trein zo een terras op stapt en zelfrijdende, automatische auto's vereisen een nieuwe blik op parkeren. Tijdens Architecture Now nodigen we koplopers uit de architectuur uit om te vertellen hoe zij vernieuwende infrastructuur ontwerpen. Van de bouw van aantrekkelijke stations tot het voorzieningenhuisje van de Noord-Zuid lijn; hoe ontwerp je voor een mobiele stad?

Mopet architecten

In Amsterdam Noord, vlakbij de ringweg A10, staat het Voorzieningengebouw; een opvallend gebouw dat het noordelijke eindpunt van de Noord/Zuidlijn markeert. Ontworpen door het Amsterdamse bureau Mopet Architecten biedt het plaats aan machinisten, kantoor- en onderhoudspersoneel om te pauzeren, overleggen en omkleden. Medeoprichter van Mopet Architecten Joep Mollink deelt de maakproces. Waarom is de keus gevallen op een modern seinhuisje? Hoe zorg je dat het gebouw het zicht van het langsrijdende verkeer niet belemmert?

© Jeroen Musch

© Jeroen Musch

Benthem Crouwel Architects

Al 21 (!) jaar is Benthem Crouwel Architects betrokken bij het ontwerp van de metrostations voor de Noord/Zuidlijn. In 1996 was het eerste ontwerp er, inmiddels hebben de architecten hun ideeën tot leven zien komen. Wat is het idee achter het speciaal ontworpen lichtplan? Hoe zorg je ervoor dat reizigers zich ondergronds goed kunnen oriënteren? En hoe zorg je ervoor dat de stations tijdloos zijn? Marten Wassmann presenteert de visie achter het ontwerp.

UNstudio

Hoe maak je woonwijken rondom de ringweg aantrekkelijker? Dat is een van de uitdagingen uit het project ‘Snelweg en stad’. In opdracht van de BNA maakte UNstudio met een mulidisciplinair team, bestaande uit Goudappel Coffeng, Geophy en 2getthere, het ontwerp voor het project. Hoofdvraag is hoe infrastructuur en stedenbouw rond de Amsterdamse A10 en het gebied Lelylaan samen kunnen komen. Van innovatieve ‘CityPods’ tot openbare ruimte, restaurants en winkels en bereikbaarheid; Dana Behrman en Lars van Hoften delen hun visie.

© 2getthere

What Happened To My Buildings

Geïnspireerd op het genadeloze en hilarische zelfonderzoek van Marlies Rohmer vragen we elke editie een architect om te reflecteren op een eigen bouwproductie. Deze keer vertelt Maurice Nio van Nio Architecten over The Amazing Whale Jaw; een blob in Hoofddorp dat het midden houdt tussen een kunstobject en een busstation. Het vijftig meter lange bouwsel herbergt een overdekte wachtruimte, zitbanken en een kleine chauffeursruimte. Hoe kijkt hij terug op het ontwerp? Heeft het de tand des tijds doorstaan? 

© Alena Hanzlová

De Zelfrijdende Stad

Wat gaat de invloed van zelfrijdende voertuigen zijn op de toekomst en de inrichting van onze steden? In maart publiceerde Except het onderzoek De zelfrijdende stad. Wat is die zelfrijdende auto of taxi precies, wie gaat er gebruik van maken en wat is het effect ervan op hoe we onze publieke ruimte ontwerpen? Projectleider Bart Stoffels schets een toekomstbeeld.

Soundtrackcity

Ontdek de geluiden van de stad met Sountrackcity. Hun geluidswandelingen vertellen ieder een eigen verhaal over heden, verleden en toekomst van een buurt, gebaseerd op verhalen en ervaringen van bewoners. Voor Architecture Now nemen ze een unieke soundscape mee die je meeneemt door de straten van onze stad.

donderdag 18 mei, 20.00
Kleine zaal
Deze 81 mensen waren aanwezig