Creatieve Industrie
Verdiepend symposium

Meesterschap binnen de ambachten

Nu mag iedereen zich meester-bakker of meester-schoenmaker noemen, maar wanneer doe je dat en waarom?
Gratis toegang
dinsdag 12 sep, 19.30
di 12 sep, 19.30
Kleine zaal
Reageer

Wanneer ben je nu écht een meester ambachtsman/vrouw? Welke initiatieven zijn er in Nederland om hier status aan te geven? Hoe doen andere landen dit? Zou hier beleid op moeten worden gevoerd? Tijdens het jaarlijkse Ambacht in Beeld symposium gaan we in gesprek over 'meesterschap' binnen de ambachten.

Vijf sprekers geven een korte presentatie geven over hun invalshoek, waarna we met het publiek in discussie gaan om te onderzoeken wat de standpunten zijn en hoe we van en met elkaar kunnen leren en wellicht tot aanbevelingen voor beleid kunnen komen. De voertaal is Engels.

  • Wendy van Wilgenburg verzorgt een woord van welkom en leidt de avond in.
  • Het platform voor creatieve ambacht, Crafts Council Nederland, reikt in oktober aanstaande de eerste meestertitels uit. Maar wat is meesterschap? Zijn er objectieve criteria vast te stellen? Wat zijn de voordelen van het uitreiken van deze titels? In sneltreinvaart gaat Willemien Ippel hier op in.
  • Nathan Wiersma van Amsterdam Made richt zich op het verduurzamen van de lokale economie en stelt daarbij de Amsterdamse maakbedrijven centraal. Stichting Amsterdam Made ondersteunt lokale makers door ze te promoten, te informeren en in contact te brengen met partijen die kunnen helpen met groei en verduurzaming. In opdracht van de Gemeente Amsterdam heeft Amsterdam Made ook een keurmerk ontwikkeld. Dit keurmerk wordt sinds november 2015 uitgereikt voor duurzame, creatieve, innovatieve en kwalitatief hoogwaardige producten die in de Metropoolregio Amsterdam zijn gemaakt.
  • Pieter van Rooij van KIEN coordineert de implementatie van de unesco conventie ter bescherming van het immaterieel cultureel erfgoed, koninkrijksbreed. Voor het Kenniscentrum is met name belangrijk het borgen van de kennis en kunde van immaterieel erfgoed en doorgeven aan volgende generaties.
  • Joeri Januarius van ETWIE, het expertisecentrum en centrale aanspreekpunt voor technisch, wetenschappelijk en industrieel erfgoed in België, spreekt over ambachten en meesterschap in Vlaanderen. De vernieuwde appreciatie voor ambachten heeft gezorgd voor de ontwikkeling van diverse labels voor ambachtslui, die zelf vragende partij zijn om erkenningen in het leven te roepen. Een meestertitel bestaat vooralsnog niet, maar discussies ontstaan om de kwaliteit van de arbeid, de techniek en het afgeleverde product mee te laten spelen in de erkenning, naast de wil om het vak te ‘borgen’ en over te dragen naar een volgende generatie. De implementatie van Living Human Treasures, een UNESCO-programma, kan hiervoor interessante invalshoeken bieden.
  • Francesca Cominelli (EN) is Associate Professor at the University of Paris 1 Panthéon Sorbonne and Director of IREST. She holds a Ph.D in Economics of Cultural Intangible Heritage. The transmission and the innovation of crafts knowledge and skills are strongly related to the emblematic figure of “Masters”. The French Ministry of Culture and Communication has since 1994 introduced the programme of “Maître d’art”, inspired by the Japanese “Human Living Treasures”. Francesca will focus on the main effects of this programme since its introduction within the framework of the French policies for arts and crafts.

Illustrator Olivier Rijcken tekent live mee met de discussie.

Over het Ambacht in Beeld Festival

Het Ambacht in Beeld Festival is een jaarlijks evenement dat zich richt op ambachtelijk meesterschap. Op 23 en 24 september 2017 delen we de kennis van ambachtslieden tijdens een interactief festival met workshops, masterclasses, demonstraties en performances. In De Hallen komen zo’n 15.000 mensen van alle leeftijden genieten van de passie van deze vakmensen.

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
dinsdag 12 sep, 19.30
Kleine zaal
Deze 49 mensen waren aanwezig