Creatieve Industrie

Making Media

Mediamakers en experts over hedendaagse creativiteit & innovatie in de media-industrie.
maandag 11 feb, 20.00
ma 11 feb, 20.00
IJ Zaal
Reageer

Wat is het geheim van media maken anno 2019? Het creëren van mediacontent is creatief werk, maar kent ook een spanningsveld. Denk aan strakke deadlines, opdrachtgevers en de impact van sociale netwerken die de kaders voor de content bepalen. Tijd voor een goed gesprek over media maken, creativiteit en innovatie. Is creativiteit een mythische ervaring of ook gewoon keihard werken? En hoe kan je creativiteit en vernieuwing stimuleren? Tijdens deze avonden delen mediamakers, producenten en experts uit de belangrijkste media-industrieën (televisie, journalistiek, sociale media, reclame, games en muziek) hun ervaringen en best practices. Hoe houd je jezelf creatief scherp en zorg je voor innovatie in de mediawereld?

Guerrilla Games

Als een van Europa’s leidende game-ontwikkelaars is Guerrilla Games, bekend van o.a. Killzone en Horizon Zero Dawn, altijd bezig artistieke en technische grenzen te verleggen. Inmiddels werken er meer dan 250 man bij het bureau dat onderdeel is van Sony Interactive Entertainment. Als producer weet Angie Smets alles van het creatieproces en de kaders waarbinnen ze werken.

Making Media

© AUP

Voor hoogleraar Mediastudies Mark Deuze is media dagelijkse kost. In het nieuwste boek Making Media (Amsterdam University Press) dat hij samen met Mirjam Prenger samenstelde, signaleren de auteurs dat de mediawereld snel aan het veranderen is waardoor creativiteit zowel vereist is als enorm onder druk staat. Hoe blijf je als maker creatief en autonoom? En waar komt de vernieuwing vandaan in het huidige dynamische medialandschap??

Schuldig

Documentairemaker Ester Gould is een van de twee maaksters van Schuldig, de televisieserie waarmee ze onder andere de Zilveren Nipkowschijf wonnen. Daarnaast maakte ze o.a. A Strange Love Affair with Ego en een succesvolle documentaire over de dansers van Madonna, Strike a pose.

Professional Wild Child

Zoë van Liere is het brein achter het platform ModerneHippies.nl waar ze schrijft over een vrij, avontuurlijk en bewust leven. Daarnaast verwierf ze bekendheid als Professional Wild Child op YouTube waar ze video’s deelt over ‘mind, body & soul’. Hoe heeft ze zichzelf als YouTube ‘influencer’ en content creator ontwikkelt de afgelopen jaren? En hoe houdt ze de balans tussen het vertellen van authentieke verhalen en de algoritmes van het platform?

NOS Journaal

© NOS

De NOS zoals die er nu is, stamt uit 1969. Al jarenlang is het ‘Achtuurjournaal’ een begrip, vanwege hun complete nieuwsoverzicht en aandacht voor breaking news. Daarnaast maken ze afgelopen jaren een sprint op social met NOS kort! en NOSstories, een nieuwe vorm van korte nieuwvideo’s die via YouTube, Instagram en Snapchat, te zien zijn en vooral een jongere doelgroep aanspreken. Giselle van Cann vertelt hoe een groot bedrijf als NOS blijft innoveren.

WildVreemd

Steye Hallema is muzikant, componist, creative director bij WildVreemd én de drijvende kracht achter Smartphone Orchestra, een virtueel orkest dat gebruik maakt van de smartphones van het publiek. In zijn werk speelt hij op creatieve wijze met allerhande media. Zo creëert hij met zijn band Steye & the Bizonkid VR muziekvideo’s en verlegt hij de grenzen van media-ervaring met 360 videos en interactieve projecten.

© Smartphone Orchestra

Sanoma

Als Director General Interest bij Sanoma is Joyce Nieuwenhuijs verantwoordelijk voor bekende merken als Libelle, Margriet, Donald Duck, Flow, Ouders van Nu, Kek Mama en alle events. Ze zit daarnaast in het bestuur van Magazine Media Associatie, de brancheorganisatie voor multimediale magazinemerken in Nederland.

maandag 11 feb, 20.00
IJ Zaal
Deze 148 mensen waren aanwezig