Creatieve Industrie

Lonneke Gordijn ontmoet Daniel de Bruin

Kunstenaar Lonneke Gordijn (Studio Drift) over haar drijfveren en fascinatie voor natuur, mét Dutch Talent Daniel de Bruin.
maandag 26 nov, 20.00
ma 26 nov, 20.00
Grote zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

Tijdens Dutch Masters vertellen bekende Nederlandse creatieven, kunstenaars en ondernemers over hun vak, inspiratiebronnen en drijfveren. Eerder waren onder andere Joost Swarte, Conny Janssen, Paul Mijksenaar, Guillaume Schmidt, Erik Kessels en Barbara Stok te gast. De Dutch Master van deze editie is Lonneke Gordijn, de helft van kunstenaarsduo Studio Drift. Iedere editie vragen we de Dutch Master naar de naam van een Dutch Talent die we vervolgens ook uit nodigen. Deze keer is dat hybrid designer Daniel de Bruin.

Lonneke Gordijn – Studio Drift

Na haar afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven, richtte Lonneke Gordijn samen met haar oud-studiegenoot Ralph Nauta Studio Drift op. Samen met hun team bouwden ze de afgelopen jaren aan een indrukwekkend oeuvre van interactieve installaties in de vorm van video’s, sculpturen en objecten, waarmee ze de relaties tussen natuur, mens en technologie verkennen. Als kind al bestudeerde Lonneke de natuur – uren kijken naar hoe beestjes in het gras bewegen. Ralph was altijd al gegrepen door science fiction. Door beide aspecten terug te laten komen in hun werk laten ze zien dat techniek net zo bijzonder en poëtisch kan zijn als de natuur:

Het werk van Studio Drift is te zien in toonaangevende musea over de hele wereld waaronder het Victoria & Albert Museum in Londen, Salone del Mobile in Milaan, de World Expo Shanghai, Design Week Tokyo, het Museum van Kunst en Design in New York, het Stedelijk Museum in Amsterdam, maar ook op bijzondere plekken zoals Burning Man of in de openbare ruimte – zoals onlangs in het luchtruim boven het Amsterdamse IJ.

Daniel de Bruin

De Dutch Master van deze editie gaat in gesprek met Daniel de Bruin, die in 2015 afgestudeerd is aan de HKU in de richting Product Design. A designer of prototypical machines, devices and tools noemt hij zichzelf, waarvan Neurotransmitter 3000 en Moniac twee recente voorbeelden zijn. Zijn nieuwsgierigheid naar natuurlijke fenomenen en het willen weten hoe apparaten technisch in elkaar zitten zijn twee fascinaties die in al zijn werk terug te vinden zijn. Welke impact heeft de achterliggende technologie op ons leven en welke relatie gaan we er mee aan? Daniel bouwt installaties waar controle en toeval elkaar afwisselen en die onder andere een antwoord proberen te geven op die vragen.

maandag 26 nov, 20.00
Grote zaal
Reserveer
Deze 108 mensen zijn aanwezig