Creatieve Industrie
De Stad

Kopie koppie

Ideëen zijn er om te delen. Maar hoe bouw je een idee om naar een merk en hoe ga je om met concurrentie?
maandag 7 nov 2016, 19.30
ma 7 nov 2016, 19.30
Studio

De markt van lokale en onafhankelijke makers is booming: van fietsen, kleding en brillen tot aan homemade worsten, bier, chocola en thee. Tijdens Local Goods College kijken we met lokale makers naar het verhaal achter hun producten. Voordat je een product ontwikkelt, moet je nadenken over de markt en de concurrentie. Wanneer is je idee origineel? Hoe weet je of een idee al is ontwikkeld? Welke stappen maak je om uniek te zijn en dat ook te blijven? En welke stappen kun je nemen om je idee te beschermen?

Met in dit programma onder anderen

Gemma Broekhuis
Eigenaar Milestone Baby Cards
Victor Milton van Doorn
Eigenaar Sherlocked & Uncover Lab
Siem Meijerink
Manager Uncover Lab
Jet Hootsmans
advocate & mediator bij de Kunstenbond

Uncover Lab & Sherlocked

Victor Milton van Doorn en Siem Meijerink hebben in 2013 de ‘tattoo shop’ voor objecten Uncover Lab opgezet. Een uniek concept, waar zij veel werken met ontwerpen van verschillende designers. Ze begonnen op De Zeedijk en zijn nu gevestigd in de Local Goods Store in De Hallen. Naast Uncover Lab, zette Victor samen met business partner Pim Schachtschabel ook Sherlocked op, de #1 escape room van Amsterdam. Beide bedrijven lopen goed en hebben zich in rap tempo ontwikkeld, maar niet zonder de nodige hobbels op de weg. Victor en Siem vertellen deze avond over hoe zij hun unieke concepten, maar ook hun designs en ontwerpen weten te beschermen, waar het soms fout is gegaan en hoe zij omgaan met de groeiende concurentie in hun bedrijftak.

Milestone Baby Cards

Gemma Broekhuis ontwierp de Milestone Baby Cards, mooi ontworpen kaartjes met daarop een mijlpaal (zoals een eerste glimlach) en een datum, die ouders naast hun baby kunnen leggen om zo dierbaren en bijzondere momenten vast te leggen op een foto. Ondertussen is de kaartenset vertaald in 11 talen en te koop in maar liefst 33 landen. Gemma won met haar idee zelfs meerdere prijzen.Verbaasd was ze dan ook toen ze haar ideein bijna dezelfde vormgeving onder de vlag van bekend Nederlands warenhuis in de schappen zag liggen. Wat doe je als een groot bedrijf je idee kopieerd? Kun je je hier uberhaupt tegen beschermen? Gemma vertelt welke stappen ze destijds heeft ondernomen en hoe haar samenwerking eruit ziet met de uitgever van Nijntje, waar ze samen een kaartenset mee heeft ontwikkeld.

Jet Hootsmans

Jet Hootsman is inmiddels vergroeid tot onze ‘huisadvocate’ en is werkzaam voor de Kunstenbond (voorheen FNV KIEM), de vakbond voor alle mensen die professioneel werkzaam zijn in de kunsten en de creatieve sector. Jet krijgt in haar werk veel te maken met auteursrechtelijke kwesties, eigendomsrecht en copyrights. Welke tips heeft zij voor onze makers en voor iedereen in de zaal over het beschermen van je ontwerpen, ideeën en bedrijf? Kan je ideeen eigenlijk wel beschermen? Wat zijn je rechten en hoe kijkt zij naar de verhalen van onze sprekers? Jet geeft tips om vervelende situaties voor te zijn!

maandag 7 nov 2016, 19.30
Studio
Deze 87 mensen waren aanwezig