Creatieve Industrie
Global Trends

Leven In Media

Swipen, streamen, appen, mailen: hoe kunnen we bewust omgaan met het maken en consumeren van media?
vrijdag 8 dec, 20.00
vr 8 dec, 20.00
Kleine zaal
Reageer

We lezen, kijken, luisteren, swipen, klikken, streamen, appen en mailen alsof ons leven ervan af hangt. Zo besteden we dagelijks meer tijd met media dan aan slapen, werken, studeren of ontspannen. Kortom; (digitale) media omringen ons 24/7 en de uitknop van onze televisies en computers zit er meer voor de sier dan dat we 'm echt gebruiken. In plaats van pogingen te de-digitaliseren, is het tijd om te accepteren dat we leven ín media, is de visie van Mark Deuze. In zijn boek 'Leven In Media' verschuift hij daarom de focus van wat media met ons doen, naar wat wij zelf in media kunnen doen. Hoe kunnen we bewust omgaan met het maken en consumeren van media, en daarbij betere (en mooiere) verhalen over onszelf en de wereld om ons heen creëren? We gaan in gesprek met storytellers, mediamakers, experts en journalisten.

Ons huis is tot de nok gevuld met technologie, van televisies tot telefoons, routers en slimme apparaten. Naast onze fysieke ruimte beïnvloeden deze apparaten ook ons emotionele staat. Media zijn onontkoombaar verbonden met bijna elke aspect van ons leven, van liefdesmatchmakers als Tinder tot het vinden van een nieuwe werkgever of het volgen van wereldnieuws. Hoe geven we als mensen ons eigen mediagebruik, al spelend, struikelend, genietend, vorm?

Mark Deuze

Voor deze hoogleraar Mediastudies (in het bijzonder journalistiek) is media dagelijkse kost. ’s Ochtends je mobiel aanzetten is tegenwoordig hetzelfde als ’s ochtends je spijkerbroek aantrekken, signaleert Mark Deuze, en het is aan ons om te beslissen hoe we daarmee omgaan. Zijn meest recente boek Leven In Media onderzoekt hoe we bewust(er) om kunnen gaan met alle media die ons omringen.

Bregtje van der Haak

© VPRO Tegenlicht

Journalist en documentairemaker Bregtje van der Haak regisseert documentaires en transmedia producties over onze veranderende wereld voor o.a. Tegenlicht. De impact van technologie is een terugkerend thema in haar werk. Zo maakte ze met informatieontwerper Richard Vijgen de White Spots App: een internationaal, transmediaal project waarbij de gebruiker gewezen wordt naar de dichtstbijzijnde offline locaties, en verhalen kan bekijken en beluisteren van mensen die in deze offline gebieden wonen. Momenteel werkt ze aan haar nieuwe film Ubiquity, over de ambitie om de hele planeet van digitale netwerken te voorzien.

John Leek

Als adviseur Mediawijsheid bij Beeld & Geluid is John Leek constant bezig mensen op innovatieve manieren te leren over de impact van digitale media. Hij ontwikkelde de Hilversum Media Campus, een platform voor de continue ontwikkeling van mensen in de media industrie, en werkt samen met bedrijven, beeldmakers, leraren en onderzoekers om het medialandschap vorm te geven. Hij ontwikkelt, mede met deze partners, de komende jaren het nieuwe Beeld en Geluid. Hoe kunnen we er volgens hem voor zorgen dat digitale cultuur een positieve impact heeft op ons leven en welke samenwerkingen en co-creaties kunnen hieraan bijdragen?

© Mediawijzer.net

Gabey Tjon A Tham

Multidisciplair kunstenaar Gabey Tjon A Tham studeerde in 2012 af aan de KABK in Den Haag met een Master in ArtScience. Ze creëert installaties die door middel van bewegende machines, licht en geluid ruimtes transformeren tot zintuigelijke omgevingen die inspelen op de beleving van de waarnemer. Met haar werk onderzoekt ze de relatie tussen mens, natuur en technologie.

vrijdag 8 dec, 20.00
Kleine zaal
Deze 91 mensen waren aanwezig