Creatieve Industrie

Legendary wheels

Storytellingavond met beeldmakers en experts over de rol van de fiets door de jaren heen.
maandag 18 feb, 20.00
ma 18 feb, 20.00
Studio
Reageer

Sinds de uitvinding van de allereerste fiets in het jaar 1817 brengt de tweewieler ons van A naar B of gebruiken we hem om op avontuur te gaan. Inmiddels is de rol van de fiets geëvolueerd door sociaal, maatschappelijke en economische invloeden. Wie had bijvoorbeeld ooit gedacht dat zelfs onze minister president de fiets als favoriete vervoersmiddel zou gebruiken? Deze avond duiken we met beeldmakers en experts in de rol van de tweewieler door de jaren heen. Verwacht historische context en bijzondere fietsverhalen. Waar kan de fiets onze maatschappij allemaal brengen? Natuurlijk van A naar B, maar als je er even bij stil staat nog veel verder dan dat.

Hier lag ooit een wielerbaan

Hoe fotografeer je iets dat er niet meer is? Die vraag houdt fotojournalist Robert van Willigenburg al een aantal jaar bezig. Sinds hij in 2012 begon met het in beeld brengen van de bijna vergeten geschiedenis van het baanwielrennen voor de Tweede Wereldoorlog heeft hij, met behulp van veel archiefonderzoek, locaties waar ooit wielerbanen lagen vastgelegd. Van Oostburg tot Groningen en van Kerkrade tot de Wieringermeer. Hoe al die plekken er nu uitzien, van wederopbouwwijk tot tuincentrum en van kantoorpand tot een rommelig landje, is gebundeld in het fotoboek Hier lag ooit een wielerbaan.

© Robert van Willigenburg

De Styrkeproven

© Eise van Maanen

Eise van Maanen maakte op zijn 15e voor het eerst kennis met de racefiets, door met zijn vader een rondje door Nederland te fietsen. Snel merkte hij dat fietsen niet alleen over fietsen gaat, maar ook over mensen ontmoeten, reizen, natuur en samen een biertje drinken. Afgelopen jaar heeft hij op zijn oude Colnago met vrienden de Styrkeproven gefietst, een 1-daagse tocht van 543km over de Noorse heuvels. Inmiddels is Eise bezig met het opzetten van het Branie Racing Team, een wielerteam ontstaan vanuit het biermerk Branie dat hij met vrienden begon.

Why We Cycle

Voor Nederlanders is fietsen net zo normaal als ademen. We denken er niet over na, we dóen het gewoon. In de documentaire Why We Cycle maken we een rit met gewone fietsers en specialisten uit verschillende disciplines. Het idee achter het project is om de meer verborgen effecten van fietsen op mensen, op samenlevingen en op de organisatie van steden te laten zien. Een vervolg is op komst, wat valt hen op aan het veranderende fietsenlandschap? Een van de makers, Gertjan Hulster vertelt.

Still uit Why we cycle

Leon van Bon

Oud-wielrenner Leon van Bon was altijd al bovengemiddeld geïnteresseerd in fotografie. “Ik weet nog goed dat ik in 2011 meedeed aan de Zesdaagse van Rotterdam. Tussen de ritten door stond ik op het binnenterrein foto’s te maken.” Toen hij in 2013 stopte met wielrennen besloot hij serieus werk van zijn fotografie te maken. Hij richtte zijn bedrijf Leon van Bon Photography op en is sindsdien veelgevraagd fotograaf. Zo volgt hij met zijn camera wedstrijden die hij zelf ooit ook gefietst heeft, zoals de Tour.

© Leon van Bon

ChargeOn Bike

Al fietsend je smartphone opladen via je dynamo, dat is het slimme idee achter ChargeOn Bike. Door de dynamo te koppelen aan een gamified mobiele app wil Venus Chung, initiator van ChargeOn Bike, het bewustzijn rondom de energietransitie vergroten. Als nieuwe bewoner van Amsterdam is ze grootverbruiker van Google Maps. Het nadeel is dat de app een batterijslurper is, iets waar veel fietsbezorgers ook last van hebben (denk aan Uber Eat, Deliverloo). ChargeOn Bike biedt een oplossing en mobiliseert tegelijkertijd een community van actieve fietsers voor een schonere stad. Het project is voortgekomen uit een challenge vanuit What Design Can Do afgelopen oktober. 

© ChargeOn Bike

Cycling Cities

Het onderzoeksproject Cycling Cities: The Global Experience onderzoekt 100 jaar aan fietscultuur en stedelijk beleid in 14 Europese steden in 9 landen. Ruth Oldenziel leidt het project, georganiseerd in samenwerking met de Stichting voor de Technologische Geschiedenis. Waarom ontwikkelt de ene stad zich tot booming fietsstad en blijft de andere achter? Een van de lopende case-studies focust zich op Johannesburg als fietsstad (de crowdfunding campagne voor het boek loopt nu). Voor deze avond duikt ze in de fietsgeschiedenis van Nederland en kijkt hoe deze gevormd is door sociaal, maatschappelijke en economische invloeden.

 

maandag 18 feb, 20.00
Studio
Deze 91 mensen waren aanwezig