Volg hier onze programma’s via de livestream
Maandag 23 jan, 20.00ma 23 jan, 20.00
Kleine zaal
De Circulaire Stad 36
Energie is geld
Kunnen we een geldsysteem bouwen op duurzame energie?
Meer info? Naar de programmapagina
Maandag 23 jan, 19.30ma 23 jan, 19.30
Grote zaal
Talk of the Town 89
Eeuwigdurende erfpacht
Wat houdt het nieuwe erfpachtstelsel in?
Meer info? Naar de programmapagina
toggle menu
Volg de livestream
Kijk mee via de livestream
Zaal huren? Bel 020 - 624 63 80 EN
Creatieve Industrie

Ik en mijn robot

De robots komen eraan, en ze vereenvoudigen ook het creatieve proces. Ligt de toekomst van design bij slimme machines?
Gratis toegang
dinsdag 17 jan, 20.00
di 17 jan, 20.00
Grote zaal
Reageer

Robotisering: zowel een vloek als een zegen. Geroutineerd werk wordt sneller, beter, efficiënter en dus goedkoper door robots gedaan. Dat zorgt voor kansen en voordelen en kan het creatieve proces versterken. Tegelijkertijd verdwijnen er banen en kan niet iedereen zich een robot veroorloven, waardoor er oneerlijke concurrentie ontstaat voor individuele productdesigners, architecten en grafisch ontwerpers. Hoe ziet een gerobotiseerde designwereld eruit en wat zijn de gevolgen?

Hansje van Halem

Grafisch ontwerper Hansje van Halem (1978)  studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en vergaarde internationale bekendheid met haar opvallende typografie en geometrische, bijna psychedelische illustraties op gebouwd uit complexe patronen. Van Halem krast, verft of weeft haar letters van dunne inktstrepen en ontwerp postzegels, posters en boeken. Recentelijk maakt ze textieldessins en ruimtelijke objecten ontworpen, waaronder een grenshek op Schiphol. Ze maakt hierbij steeds vaker gebruik van digitale machines en geautomatiseerde processen.

© Hansje van Halem

© Hansje van Halem

Odico

Architect Jelle Feringa experimenteert al tien jaar met de integratie van robots in architectuur. Hij is betrokken bij de Deense start-up Odico, dat innovatieve technieken ontwikkelt met behulp van robots, onder meer het snijden en frezen van mallen met robotarmen, en het 3D-printen van beton. Feringa promoveerde de afgelopen jaren aan de experimentele vakgroep Hyperbody aan de TU Delft. Hij is er van overtuigd  dat robottechnologie er aan bijdraagt dat architecten op termijn zélf huizen kunnen neerzetten, zonder tussenkomst van aannemers en bouwbedrijven.

Next Nature Network

Het Next Nature Network is opgericht door designer/filosoof/kunstenaar van Koert van Mensvoort. Uitgangspunt van dit platform is de verschuivende grenzen tussen natuur en technologie. Het meest recente project is  ‘Empowered by Robots’, waarbij de invloed van robots op de samenleving wordt verkent. Daarnaast is een design challenge uitgeschreven voor  innovatieve ideeën voor het Hubot, een uitzendbureau voor mens en robot. Hoe kunnen robots juist banen creëren? Hoe kunnen mensen en robots beter samenwerken? Het beste antwoord op deze en andere vragen wordt beloond met 10 duizend euro, intensieve coaching en een expositie op de Dutch Design Week 2017.

Atelier Robotiq

Soren Blomgaard is ontwerper en mede-oprichter van Atelier Robotiq, een Rotterdamse ontwerpstudio die voor de vervaardiging van zijn Faber Pattern Lamps gebruik maakt van robots. De lampen zijn gemaakt van lichtgewicht carbonvezels, die volgens een complex wiskundige patroon met een robotarm om een mal worden gespannen. Atelier Robotiq experimenteert inmiddels  ook met andere toepassingen van deze draadtechnologie. www.atlerierrobotiq.com

Marleen Kaptein

Product ontwerper Marleen Kaptein heeft een serie meubels ontwikkeld met hightech robot van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), een stichting die technologische ondersteuning biedt aan de lucht- en ruimtevaartsector. Deze zogenoemde fiber placement machine verhit dunne stroken koolstofvezel en legt deze in verschillende richtingen over elkaar. Als de vezels afkoelen, versmelten ze met elkaar en vormen ze een sterk en toch licht oppervlak. Normaal gesproken wordt de machine gebruikt voor de productie van allerlei functionele onderdelen voor lucht- en ruimtevaartuigen, maar Kaptein richtte zich juist op de esthetische mogelijkheden die het materiaal en de machine haar boden. Haar Fibre Placement Chair, onlangs aangekocht door het Stedelijk Museum Amsterdam, heeft een ragfijne maar complexe structuur die associaties oproept met zowel een futuristisch ruimteschip als de vleugels van een libelle.

Erik van der Veen

Ontwerp/kunstenaar Erik van der Veen onderzoekt met zijn speculatieve project Can Robots have a mental disorder?  de veranderende relatie tussen mens en robot. Apparaten worden steeds complexer, slimmer en ook gevoeliger door allerhande sensoren en sociale intelligentie. Kortom, ze gaan steeds meer op ons gaan lijken. Wanneer machines een bewustzijn krijgen, verandert de manier waarop wij hun behandelen ingrijpend. Zijn we nog in staat de ervaringen van machines te begrijpen? Wat als een zorgrobot wordt geplaagd door verlatingsangst? Of als onze laptops gekweld door de nabeelden van onze YouTube-sessies?

Pakhuis de Zwijger presenteert
Urban Stories Festival
13 - 16 March 2017
Lees verder
Gratis toegang
dinsdag 17 jan, 20.00
Grote zaal
Deze 265 mensen waren aanwezig