Global Trends

Iedereen op de fiets

In gesprek met creatieven en fietsexperts over hoe we de fiets toegankelijk maken voor iedereen.
dinsdag 30 jan, 20.00
di 30 jan, 20.00
Studio
Reageer

Een Amsterdammer fiets jaarlijks gemiddeld 900 kilometer per jaar, dat is vanuit Amsterdam twee keer op en neer naar Maastricht fietsen. Je op een tweewieler verplaatsen van A naar B is voor een Amsterdammer de normaalste zaak van de wereld. Toch zijn er ook mensen die structureel een ander vervoersmiddel kiezen. Zijn het de overvolle fietspaden die onveilig voelen? Heb je nooit leren fietsen? Zit het niet in je cultuur? Hoe zorgen we ervoor dat de fiets een toegankelijk vervoersmiddel is voor iedereen? En wat kunnen we leren van andere steden zoals bijvoorbeeld Kopenhagen? We gaan in gesprek met fietsexperts en creatieven.

Pac Journal

James Crossley zocht het avontuur op en fietste van Den Haag naar Boedapest. De belevenissen van zijn reis bracht hij samen in Pac Journal, een publicatie over creatieve migratie en lokale visuele cultuur. In Pac Journal beschrijft hij ontmoetingen, ontdekte plekken en nieuwe bevindingen. Welke fietssteden blijven hem bij?

Documentaire Trappen

Regisseur Wilko Bello reed voor de documentaire Trappen een jaar lang op zijn fiets door de stad. Met de camera in de hand reed hij dwars door de revolutionaire stedelijke metamorfose van Amsterdam. Met hem zijn we getuige van botsingen en scooterhufters; van de fietsspits, de fietsfile en de welbekende fietsmaffia die fietsen wegknipt. Hoe ziet hij Amsterdam als fietsstad?

Eritrea Fietst

Eritreeërs houden van fietsen, net als Nederlanders. Daar moeten we iets mee doen, dacht Paul Driest. De taaldocent voor nieuwkomers startten samen met zijn compagnon Marcel Kleizen Eritrea Fietst, een fietstaxibedrijf dat Eritreeërs helpt fietskoerier of fietsenmaker te worden. Zo zet hij een vervoersmiddel dat ons allen bindt, de fiets, in om nieuwkomers aan het werk te krijgen. Hoe kan de fiets volgens hem ingezet worden for the good?

© Danielle van Bergen

Fietsburgermeester Amsterdam

Katelijne Boersma mag zichzelf de nieuwe Fietsburgemeester van Amsterdam noemen. De titel is in het leven geroepen door Cycle Space en bedoelt als aanjager van het Amsterdams fietsgebruik. Als burgemeester zegt Katelijne zich in te willen zetten om jongeren in Nieuw-West, Noord en Zuidoost ook aan het fietsen te krijgen. “De fiets geldt hier vaak als poor man’s transport. De fiets is niet cool, de auto en de scooter genieten vaak een hogere status,” aldus Boerma. Tijd om daar verandering in te brengen! Welke ideeën heeft ze daarover?

dinsdag 30 jan, 20.00
Studio
Deze 44 mensen waren aanwezig