Creatieve Industrie

Ideation

Hoe ontwikkel, selecteer en lanceer je de beste ideeën?
Gratis toegang
maandag 29 jan, 20.00
ma 29 jan, 20.00
Studio
Reageer

Ideation vraagt om een samenspel tussen wilde ingevingen en verstand van zaken, tussen verbeeldingskracht en analyse. Het gouden ei is een idee dat er eerst nog niet was, en dat zo overtuigend is dat het daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Hoe vind je dat gouden ei? Sterker nog, hoe ontwikkel je zelf een gouden ei? Ideation is de kunde om een stinkend goed idee in de wereld te zetten. Het is half talent, half methode; het is de motor achter onze vooruitgang. Brainstorms zijn te vrijblijvend - ze leveren meestal een flipover vol 'misschientjes' op. En research & development is weliswaar doelgericht en verstandig, maar ook voorspelbaar en soms zelf saai. Hoe werkt ideation?

Erik Roscam Abbing

Erik is directeur van service design bureau Livework Nederland en geeft les aan de TU Delft. Zijn vak: de strategische toepassing van design thinking voor innovatieprocessen. Vanuit Livework helpt hij grote bedrijven met het toepassen van creatieve methoden, aan de TU leert hij studenten om dit ook te doen. Erik is tevens de auteur van Brand Driven Innovation (design voor innovatieprocessen).

Aljosja Beije

Aljosja is medeoprichter van BlockLab, een fieldlab voor blockchain technologie. Blockchain is hot en haalt bijna dagelijks de krant, terwijl het nog maar nauwelijks wordt toegepast. Aljosja koos daarom voor een strategie van use cases ­– blockchain verder brengen door sprekende en haalbare toepassingen te ontwikkelen. Hij bedrijft ideation met een no-nonsense mentaliteit: een goed idee lukt, en anders is het geen goed idee. De eerste use cases gaan de wereld over en Aljosja is inmiddels uitgedaagd zijn verbeeldingskracht in een proefschrift om te zetten.

Teun Castelein

Teun Castelein is kunstenaar en serieal ideator met een reeks aan ondernemersavonturen op zijn naam. Hij noemt zichzelf een ‘eenmansconglomeraat’, dat vanuit de Amsterdam de wereld probeert over te nemen. Met enige regelmaat lanceert hij een nieuw bedrijf, inclusief branding en marketingstrategie. Core business in zijn portfolio: de zoektocht naar overlevingskansen voor het menselijke en het artistieke in een vrije markt. Onder zijn laatste projecten vallen o.a. rederij Lampedusa, waarvoor hij een Peace Pigeon ontving op International Peace Day 2017, en de Bijlmer Hammam.

 

Jan Peter Doormenik

Jan-Peter Doomernik denkt bij intelligente technologie zonder menselijke controle niet aan dystopische sciencefiction, maar aan het verbeteren van de wereld. Als senior business developer van energie-netwerkbedrijf Enexis lanceert hij voortdurend nieuwe ideeën, zoals het contactloos laden van elektrische auto’s. Infrastructuur is voor hem niet koel en saai maar warm en inclusief, de economie niet schaars maar overvloedig en een maas in een oude Europese wet zou wat hem betreft weleens de auto kunnen bevrijden van zijn bezitter. Een model waar overigens geen bedrijf de concurrentie mee aan kan. Laat staan winst op kan maken. Maar hoe krijg je dan toch universiteiten en bedrijven in godsnaam zover dat ze het gaan ontwikkelen?

Gratis toegang
maandag 29 jan, 20.00
Studio
Deze 124 mensen waren aanwezig