Global Trends

Iconische Beelden

De macht en kracht van het beeld.
dinsdag 6 okt 2015, 19.30
di 6 okt 2015, 19.30
Studio

Iedereen kent ondertussen het beeld van het Syrische jongetje Aylan op het strand van Bodrum. De foto bracht een wereldwijde schokgolf teweeg en betekende een (tijdelijke?) ommekeer in het vluchtelingendebat. De foto heeft inmiddels een plaats gekregen in het corpus van iconische beelden zoals het napalmmeisje in Vietnam en de man met de boodschappentas die een colonne tanks tegenhoudt op het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing. Beelden die onderdeel zijn geworden van de geschiedschrijving en die zich hebben genesteld in het collectieve geheugen.

Vanavond kijken we naar de macht en de kracht van die iconische beelden. Kunnen ze de wereld veranderen? Wat maakt een beeld een icoon van zijn tijd? Waarom worden sommige beelden wel en andere niet iconisch? Hoe is het gesteld met de ethiek van dergelijke beelden en de makers? Welke rol spelen iconische foto’s bij de geschiedschrijving? Maar ook: wat zien we niet? Wat wordt weggelaten en daardoor vergeten?

We besteden ook uitgebreid aandacht aan de tentoonstelling Magnum Contact Sheets die loopt in Foam Fotografiemuseum van 11 september tot 9 december.

Te gast zijn onder andere:

Hans Pool, regisseur, Maakte in 2005 samen met Maaik Krijgsman de documentaire Looking for an Icon. Hierin onderzoeken zij welke krachten er in het spel zijn bij zowel de productie als de waardering en de impact van iconische foto’s. Voor de VPRO maakte Pool vele reisseries, waaronder De Bergen achter Sotsji, Van Moskou tot Magadan (2009), Van Moskou tot Moermansk (2010) en in India Van Bihar tot Bangalore (2012), allen met Jelle Brandt Corstius. Maakte recentelijk de serie De Voorstraat.

Gerda Jansen Hendriks, programmamaker. Studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde op de films die de Nederlandse overheid liet maken over Nederlands-Indië. Haar proefschrift Een voorbeeldige kolonie werd gepubliceerd in 2014. Begin 21e eeuw zette Jansen Hendriks samen met Ad van Liempt de wekelijkse geschiedenisrubriek Andere Tijden op, waar zij nog steeds aan verbonden is.

Mirjam Kooiman, curator bij Foam Fotografiemuseum Amsterdam, o.a. van de huidige expositie Magnum Contact Sheets. Met deze tentoonstelling biedt het legendarische fotografencollectief Magnum voor het eerst aan de hand van originele contactvellen inzicht in het werkproces van ’s werelds beroemdste journalistieke fotografen, evenals de momenten voor en na de iconische beelden zoals we die kennen. Kooiman studeerde onlangs af aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit met de master Museumconservator, waarin ze een jaar lang werkzaam was als curator in opleiding bij de fotografiecollectie van het Stedelijk Museum Amsterdam.

dinsdag 6 okt 2015, 19.30
Studio
Deze 67 mensen waren aanwezig