Creatieve Industrie

Hollandse Beelden #3

Live editie van hét bookazine voor Nederlandse fotografie. Van humoristische taferelen tot documentaire werk.
dinsdag 19 jun, 20.00
di 19 jun, 20.00
IJ Zaal
Reageer

Hollandse Beelden is een bookazine gemaakt vanuit liefde voor de Nederlandse fotografie. Een kwartaalblad dat precíes tussen een fotoboek en een tijdschrift in zit. Een blad van kijken en terugkijken. Een mix van humoristische en alledaagse taferelen, rauwe documentairefotografie, politieke beelden en historische context. Tijdens deze live editie van Hollandse Beelden laten Nederlandse fotografen zien dat fotografie niet alleen een vak is, maar ook draait om betrokkenheid, bewondering, relativering en creativiteit.

Limburgse Helden

‘Van Limburgers wordt soms aangenomen dat ze er niet op uit zijn om haantje de voorste te zijn’, zegt fotograaf George Meijers. Maar het is de vraag of die veronderstelling klopt. Toen hij voor zijn project Limburgse ‘Nationale Helden’ begon na te denken over BN’ers met Limburgse wortels kwam hij al snel tot een hele lijst. Of ben je pas werkelijk een beroemdheid nadat die prestaties breed zijn uitgemeten op televisie en je hebt meegedaan aan praatprogramma’s of reality-tv? En zo kwam hij op het idee voor zijn serie: Bekende Limburgers (BL’ers) vastleggen als ze op een scherm te zien zijn in een Limburgse omgeving, de huiskamer van vrienden of bekenden bijvoorbeeld.

© George Meijers

Ergens in het systeem

Fotograaf Suzanne Kemper zat in de auto toen ze in een nieuwsbericht opving dat in Nederland zo’n 9.000 zwerfjongeren leefden. Ze was net zelf moeder en zwanger van haar tweede en begon zich af te vragen hoe het zou zijn als zoiets met je kinderen gebeurt. Of als je zelf op straat terechtkomt. Haar afstudeerproject aan de Fotoacademie ‘Ergens in het systeem’ gaat over de 12.400 zwerfjongeren die Nederland heeft anno 2017.  Dat er zwerfjongeren zijn, wordt door een groot deel van de gemeenten onderkend, door vier jongeren dicht op de huid te volgen en te fotograferen wil ze zwerfjongeren een gezicht geven.

Code Willem

In de internationale wereld wordt regelmatig verwonderd opgekeken als Willem Middelkoop vertelt dat hij twintig jaar fulltime-fotograaf in Nederland is geweest. Het staat op zijn CV: bijna onderaan de lange lijst met functies zoals beurscommentator, oprichter van de digitale goudwinkel AmsterdamGold, publicist en directeur van het beleggingsfonds Community Discovery Fund. Als hard-nieuwsfotograaf, zegt hij, werd hij in zijn jonge jaren als een magneet getrokken door alles wat spannend was. In zijn fotoboek Code Willem staat een indrukwekkende selectie ongelukken, schietincidenten, krakersrellen, dagelijks straatleed en het beeld van een politiehond die de fotograaf in zijn arm probeert te bijten. Hoe is het tegenwoordig met zijn jagersinstinct?

Vrijetijdsfotografen 

© Robin Munnich

De mobiele telefoon heeft van ons allemaal gelegenheidsfotografen gemaakt, met een onafzienbare en alsmaar groeiende berg vluchtige beelden tot gevolg. Het Fotofestival aan de Maas laat zien dat er door een grote groep vrijetijdsfotografen hoogstaand werk wordt gemaakt, dat allesbehalve vluchtig is. Ze gaan uit van een krachtig idee en durven maatschappelijke kwesties aan te snijden, zoals ouderdom, eenzaamheid, nieuwkomers of mensen overlevend aan de rand van onze samenleving. Is de scheidslijn tussen vrijetijdsfotografen en professionals aan het vervagen, en doet het ertoe? Curator Nicole Robberts deelt haar ideeën en (amateur)fotografen Robin Munnich (serie ‘Freckled Diversity’) en Petra Groenenboom (serie ‘Kopje en schotel‘) vertellen over hun werk.

dinsdag 19 jun, 20.00
IJ Zaal
Deze 42 mensen waren aanwezig