Creatieve Industrie

Het nieuwe nieuws

Welke rol kunnen ontwerpers spelen de veranderende journalistiek?
dinsdag 6 feb, 20.00
di 6 feb, 20.00
Grote zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

De journalistiek staat voor grote veranderingen – en uitdagingen. Door internet is iedereen in staat om nieuws te genereren. Vloggers en bloggers zijn niet meer weg te denken nieuwsbronnen. Traditionele media als dagbladen, radio en televisie staan daardoor onder druk. Deze ‘mainstream media’ zetten met innovatief design de tegenaanval in. Er wordt druk geëxperimenteerd met virtual reality en visuele presentatievormen als infographics en data-visualisaties. Tegelijkertijd staat de betrouwbaarheid van nieuws onder druk door 'fake news' via sociale media als Twitter en Facebook. Welke rol spelen ontwerpers in dit veranderende medialandschap?

Noortje van Eekelen

Designer en researcher Noortje van Eekelen deed eerst ervaring in de journalistiek (bij o.a. het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad) op voordat ze in 2017 haar eigen platform oprichtte. ACED is een internationaal interdisciplinair design en journalistiek platform, dat media organisaties helpt bij het ontdekken en creëren van nieuwe experimentele verhaalvormen die goed passen bij hedendaags mediagebruik. Daarnaast doet het platform research naar hoe design en journalistiek elkaar kunnen versterken.

Frédérik Ruys

Frédérik Ruys is Nederlands meest bekroonde data-visualisator. Al noemt hij zichzelf een information designer. Ruys houdt zich als datajournalist bezig met het ordenen en visualiseren van informatie. Interactieve datavisualisaties bieden nieuwe mogelijkheden om verhalen te vertellen of ontwikkelingen in kaart te brengen. Maar zijn data ook waardevrij en objectief? Welke keuze maak je in de selectie en presentatie van grote hoeveelheden data? En hoe vind je een balans tussen een meeslepende vormgeving en een heldere feitenpresentatie? Met zijn bureau Vizualism buigt Ruys zich dagelijks over deze kwesties. Hij werkte als datajournalist mee aan de crossmediale productie ‘Nederland van Boven’ van de VPRO, die in 2011 op tv en internet werd gepresenteerd. Ook maakte hij infographics en datavisualisaties voor onder meer het Algemeen Dagblad, Het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad. Hij is mede-oprichter van het Infographics Congres en samensteller boek ‘Infographics in Nederland’. Ook werkte hij mee aan de ‘Bosatlas van de Veiligheid’, die vorig jaar verscheen. Ruys won diverse prijzen, waaronder de Infographics Jaarprijs 2012 en in 2016 en de European Design Award Malofiej. www.vizualism.nl

Danielle Arets

Sinds 2005 werkt Danielle Arets onder de naam Capada freelance als designonderzoeker en debatmoderator. Dit combineert ze met een functie als associate Lector Strategische Creativiteit bij Design Academy Eindhoven. Het lectoraat onderzoekt hoe ontwerpers kunnen functioneren binnen multidisciplinaire onderzoeksteams en welk soort ‘kennis’ ze kunnen toevoegen binnen een academische context. Samen met drie partners is zij bezig met de ontwikkeling van de Blockchain Fact as checker, een systeem om feiten en fictie van elkaar te scheiden door het gebruik van de blockchain technologie.

Steye Hallema

Steye Hallema is componist, muzikant, filmmaker en kunstenaar. Hij hoort bij de VR-pioniers van Nederland. En VR vraagt om een hele andere aanpak dan traditioneel film of audio maken. “Iedereen probeert uit te vinden hoe je nu precies een verhaal vertelt in VR. Om te beginnen moet je dus iets doen met die kijker, want die is daar. Je moet meteen de vraag kunnen beantwoorden wat die kijker daar ter plekke te zoeken heeft. De kijker moet weten dat zijn aanwezigheid belangrijk is.” Momenteel heeft Steye de leiding over het VPRO Medialab. Hij is de creatieve motor achter de VR-film ‘De upgrade’, die hoort bij het tv-programma ‘De volmaakte mens’.

Coralie Vogelaar

Waarom doen sommige nieuwsbeelden het zo goed in de media en andere juist niet? Voor BredaPhoto en MOTI onderzocht kunstenaar Coralie Vogelaar 850.000 nieuwsfoto’s met beeldherkennings- en eye tracking software. Haar bevindingen verwerkte ze in een verrassende video-installatie, Recognized/Not Recognized en foto-installatie Looking for a Possible Algorythm for the Popular News Image.

dinsdag 6 feb, 20.00
Grote zaal
Reserveer
Deze 28 mensen zijn aanwezig