Global Trends

Het klimaatdebat: angst of actie?

Welke invloed heeft de toon van het debat op de manier waarop we met klimaatverandering omgaan?
maandag 16 mrt, 20.00
ma 16 mrt, 20.00
Grote zaal

Berichten over klimaatverandering roepen de meest uiteenlopende reacties op. Bewoners die in opstand komen tegen een windmolen in hun regio, klimaatplannen die niet ambitieus genoeg zijn, hoopvolle berichten over grote, groene investeringen of een bijzondere innovatie, klimaatdepressie wegens onheilspellende berichten en misinformatie van trollen. Welke rol heeft de toon waarop we het klimaatdebat voeren op onze actiebereidheid? En hoe gaan grote bedrijven in de energiesector met dit debat om? Met o.a. klimaatpsycholoog Renee Lertzman, gedragswetenschapper Reint Jan Renes, meteoroloog en oud-weervrouw Helga van Leur.

Renee Lertzman
Stel jouw vragen aan de Canadese klimaatpsycholoog Renee Lertzman. Zij beschreef als eerste de verlammende werking van “klimaatmelancholie” en organiseert eco-therapiesessies om klimaatangst onder ogen te komen.  Voor Vattenfall deed zij onderzoek naar de invloed van berichten in de media en op social media op ons duurzaam gedrag. Zij belt deze avond in met Skype.

Cindy Kroon
Cindy is Directeur Klanten bij Vattenfall Nederland. Zij presenteert de resultaten van het onderzoek en vertelt welke invloed de toon van het klimaatdebat heeft op een energiebedrijf als Vattenfall en haar medewerkers.

Reint Jan Renes
Reint Jan is gedragswetenschapper en lector ‘Psychologie voor een Duurzame Stad’ bij de Hogeschool van Amsterdam. Met zijn onderzoeksgroep doet hij praktijkgericht onderzoek naar de gedragspsychologie achter duurzaamheid. Samen met Sander Hermsen schreef hij het succesvolle Draaiboek gedragsverandering: De psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken (Inmiddels 7e druk).

Helga van Leur
Al 25 jaar is Helga actief in het vakgebied van weer en klimaat. Helga spreekt over haar ervaringen als weervrouw en meteoroloog in het debat over klimaatverandering. Zo vertelt ze over hoe zij de storm van meningen op social media weerstaat en wat volgens haar belangrijk is om mensen in actie te brengen.

Ariejan Korteweg
Ariejan schrijft voor de Volkskrant onder meer over de invloed en methoden van lobbyisten. Met hem spreken we tijdens het programma over de groene versus de fossiele lobby en hun invloed op het klimaatdebat.

Edwin Beijer
De campagneleider van de #DOESLIEF-campagne vertelt waarom deze campagne tot de meest succesvolle SIRE-campagnes ooit behoort en het verhaal achter de totstandkoming ervan.