Global Trends

Het eerlijke prijskaartje

Het kerstdiner staat weer voor de deur. Wat zijn de ware kosten ervan als je ook duurzaamheid meerekent?
woensdag 13 dec 2017, 20.00
wo 13 dec 2017, 20.00
IJ Zaal
Reageer

Kerstmis is bij uitstek de tijd van het jaar dat we ons tegoed doen aan een welgevulde tafel met lekker eten en niet besparen op een cadeautje meer of minder. Zo hoort dat immers op een feestelijke avond! Maar toch is het niet alleen maar één groot feest. De prijzen van veel van de producten die we kopen zijn kunstmatig laag: kosten voor milieu en maatschappij worden vaak niet meegerekend. Samen met onze gasten gaan we op zoek naar de verborgen kosten achter ons kerstdiner. Voorkomen we de aantasting van natuur en kinderarbeid door er een ander prijskaartje aan te hangen? Hoe complex is het om dat soort kosten in kaart te brengen? En wat kan je zelf doen als je in de supermarkt bent?

Dat we eigenlijk te weinig betalen voor ons voedsel weten we ergens wel. Al jaren horen we verhalen over boeren die in armoede leven, zowel hier in Nederland als in de rest van de wereld. En ‘externe kosten’ zoals luchtvervuiling of bodemverontreiniging worden vaak niet meegerekend in de prijs. Veel mensen willen wel een eerlijke prijs betalen, maar weten niet zo goed waar te beginnen. En biologische druiven zien er ook eigenlijk precies hetzelfde uit als ‘gewone’ druiven. Op het prijskaartje na dan. Toch blijkt uit onderzoek dat voor de productie van biologische druiven maar liefst 25.000 liter minder water nodig is ten opzichte van gangbare druiven. Er is dus wel degelijk verschil. Maar hoe bereken je die extra liters water? Betaal je dan wel een eerlijke prijs als je kiest voor biologisch, lokaal of fairtrade? En hoe kom je hier achter als consument? Over deze vragen gaan we met onze gasten in gesprek.

  • Volkert Engelsman, directeur van Eosta, mag zich sinds 10 oktober de nummer 1 van de Duurzame 100 van Trouw noemen. Transparantie ziet hij als voorwaarde voor een duurzame business. Voor de biologische groenten en fruit van Eosta betaal je dan ook de ‘echte’ prijs. “We moeten gewoon fatsoenlijk gaan rekenen en rapporteren in plaats van ons rijk rekenen ten koste van sociaal en natuurlijk kapitaal.”
  • Met haar boek De Verborgen Impact laat Babette Porcelijn, nummer 73 op van de Duurzame 100, op een visuele en begrijpelijke manier zien wat onze impact op de aarde is. Want veel mensen willen graag verantwoorde keuzes maken. Maar welke zijn dat? Waar kun je het beste beginnen, en wat heeft het meeste effect?
  • Adrian de Groot Ruiz is directeur van True Price en nummer 7 van de Duurzame 100. True Price is een sociale onderneming die er naar streeft dat alle producten een echte prijs hebben. Adrian is gepromoveerd econoom en was voordat hij True Price oprichtte assistent professor financiering aan de Radboud Universiteit Nijmegen. “Als het product een echte prijs heeft, dan worden er netto geen natuurlijke grondstoffen voor verspild, is het circulair, wordt er netto geen CO2 uitgestoten, behoud je je natuurlijk kapitaal en heeft iedereen een leefbaar loon. Dat vind ik een heel mooi doel.”
  • Als ketenregisseur van Tony’s Chocolonely brengt Arjen Boekhold de hele chocolade keten in kaart, van arbeidsomstandigheden bij de cacaoboeren en de prijs van cacao, tot de verwerking en de verpakking van de reep. Het streven is dat iedereen in de industrie zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Hij staat op plek 30 van de Duurzame 100. “Het is te makkelijk om te vertrouwen op keurmerken of het probleem af te schuiven op overheden. Pas als je weet wat er in je product gaat, kun je zelf actie ondernemen.”
  • Charlotte Linnebank is directeur van Questionmark. Met de app scan je een product en zie je direct waar het vandaan komt en hoe het gemaakt is. Zo kun je in de supermarkt opzoeken of een product duurzaam is of niet. “Wij willen consumenten de mogelijkheid geven om bewustere keuzes te kunnen maken in de supermarkt”.
woensdag 13 dec 2017, 20.00
IJ Zaal
Deze 117 mensen waren aanwezig