De Stad

Het deelfietsdilemma

Sharing is niet altijd caring. De deelfiets vs de openbare ruimte. Tijd voor een gesprek over het deelfietsdilemma.
Gratis toegang
Vandaag, 20.00
Vandaag, 20.00
Kleine zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

Zo snel dat ze kwamen, gaan ze nu ook weer weg. De deelfietsen. Afgelopen maand werden duizenden deelfietsen van internationale bedrijven de stad in gerold. Ze worden lukraak in fietsenrekken en op de stoep geparkeerd en nemen kostbare openbare ruimte in, tot grote ergernis van veel Amsterdammers. De plaag wordt zo erg ervaren, dat bewoners uit woede de fietsen in de gracht gooien. De reactie van de gemeente? Verbieden totdat er een oplossing is, in de vorm van beleid. Maar hoe komt dat beleid eruit te zien en wat is de beste oplossing? Hoe wordt de deelfiets een succes voor iedereen in Amsterdam? Tijdens deze Talk of the Town gaan we met de gemeente, deelfietsaanbieders, fietsdeskundigen en jou in gesprek over de toekomst van deelfietsen.

  • Door het toenemende aantal fietsen en zijn gebruikers neemt de druk op het fietsparkeren alsmaar toe. Door beleidsvoering en het bijbouwen van voldoende stallingen probeert de stad de openbare ruimte vrij te houden van slingerende fietsen. Met de introductie van de zogenaamde strooifiets staat de Gemeente Amsterdam voor een nieuwe uitdaging. Auke Adema en Vera van den Bos van Verkeer en Openbare Ruimte bij de Gemeente Amsterdam vertellen meer over het huidige fietsbeleid.
  • Gebruikersdata zoals smartphone en creditcardgegevens leveren vaak nog meer inkomsten op voor deelfietsaanbieders dan de fietsverhuur zelf. Het gevaar dreigt dat wanneer dataverzameling niet genoeg oplevert, deelfietsaanbieders hun handen van de fietsen aftrekken en massaal laten verroesten langs de weg stelt een 50 pagina tellend rapportPascal van den Noort is mobiliteitsdeskundige en directeur van Velo Mondial en vertelt ons tijdens deze avond meer over het platform Velocitta en hoe Geo Fencing kan zorgen dat steden zelf de baas zijn over kostbare data.
  • Ananda Groag is werkzaam als mobiliteitsdeskundige bij shareNL. In 2015 bracht ze succesvol 42 organisaties in een publiek-privaat partnerschap bij elkaar om autodelen op een duurzame wijze verder te laten groeien. Kunnen we een soortgelijke samenwerking ook bij het grote aantal deelfietsaanbieders bewerkstelligen?
  • Rebelse vernieuwer Luud Schimmelpennink, bekend van onder andere het witte fietsenplan, en Ronald Haverman, bedenker en oprichter van de OV-fiets en Common.bike, hebben 4 concrete adviezen naar de politiek geschreven. Hoe kan de deelfiets een succes worden voor iedereen? Zij vertellen hier meer over.
  • Erik de Winter is business developer bij Urbee. Zij werken onder het motto: ‘80% van alle autoritten zijn korter dan 20 kilometer. De elektrische deelfiets is perfect voor afstanden van 0-20 kilometer, waardoor deze bij kan dragen aan een goed alternatief voor ruimte verslindende auto’s in de stad’. Erik vertelt tijdens deze avond meer over dit concept.

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
Vandaag, 20.00
Kleine zaal
Reserveer
Deze 133 mensen zijn aanwezig