Creatieve Industrie

Hans Aarsman

Participating Artist's Press Agency (PAPA) presenteert collega-veldwerkers. Dit keer: Hans Aarsman over kijken, verzamelen en ordenen.
woensdag 30 sep 2015, 20.00
wo 30 sep 2015, 20.00
Studio
Reageer

Tijdens deze editie van Papa Veldwerk is Hans Aarsman te gast. Hans vertelt over zijn werk en zijn werkwijze en gaat met Lino Hellings, oprichter van PAPA, in gesprek over kijken, verzamelen en ordenen. De manier waarop je kijkt is belangrijk. Je ontdekt patronen door of volledig in te zoomen (microblik), ofwel volledig uit te zoomen (macroblik). Hoe ga je met een open blik op onderzoek uit en wat doe je uiteindelijk met de gegevens die je verzameld hebt?

De correspondenten van PAPA (Participating Artist’s Press Agency) laten zich leiden door wat er op hun pad komt. Ze volgen de weg van spontane interacties en leggen vast hoe mensen over de hele wereld hun dagelijkse dingen doen. Die manier van werken noemen ze Veldwerk. In deze programmareeks laat PAPA steeds een collega-veldwerker aan het woord over zijn of haar aanpak en wat die oplevert: inzicht in de werkelijkheid die ons omringt.

Hans Aarsman
Op foto’s staat alles stil. Dat maakt ze ideaal voor veldwerk, je hebt er alle tijd voor. Je kunt weglopen, een dutje doen, met frisse blik terugkomen, je foto loopt niet weg. Het beschrijven van wat er aan de hand is, wat de toedracht is van wat je voor je hebt, moet je zo lang mogelijk uitstellen vindt Hans Aarsman. Alleen maar observeren. Zo veel mogelijk inzoomen en rondkijken, zonder aan het geheel te denken. Want het geheel belemmert je blik. Het geheel geeft je het idee dat je al weet wat je voor je hebt. Negen van de tien keer zal namelijk blijken dat er op een foto iets heel anders aan de hand is dan je op het eerste gezicht dacht. Er zijn wat beperkingen aan foto’s. Je kunt niet buiten het kader kijken, je kunt er niet achter kijken, je kunt niet zien wat er aan vooraf ging en wat erna gebeurde. Terwijl je dat toch in die eerste oogopslag dacht te weten.

Een andere vorm van veldwerk die in het werk van Hans centraal staat is tellen. ‘Ergens met een schriftje gaan zitten en tellen hoeveel ‘dikkerds’ op een scooter voorbij komen en hoeveel op een fiets’, zegt Hans. ‘Of hoeveel vrachtwagens er in vijf minuten voorbij komen.’ Herhaling is een belangrijk element in het veldwerk. Steeds opnieuw kijken. Als je haast hebt, als je alle tijd hebt, over de schouder van een ander, als je net wakker bent, of doodmoe bent. En dan de presentatie. Hoe kun je  je ontdekking zo presenteren dat het aanstekelijk is? Toen Richard Feynman wetenschappelijk onderzoeker was op MIT, haalde iedereen er zijn neus voor op de eerstejaars de kwantummechanica uit te leggen. Feynman niet. Door de theorie steeds opnieuw te formuleren, is hij uiteindelijk uitgekomen op de versie van de kwantumtheorie waarvoor hij een Nobelprijs ontving. Waar hij veel spijt van heeft, want die status belemmerde hem het spelen. Nog zo’n belangrijk element in veldwerk: spelen.

 

Toen Richard Frynman wetenschappelijk 

woensdag 30 sep 2015, 20.00
Studio
Deze 119 mensen waren aanwezig