Creatieve Industrie

Good World

Dé maandelijkse talkshow voor de creatieve industrie. Hoe maken we samen de wereld beter?
dinsdag 1 sep 2015, 20.00
di 1 sep 2015, 20.00
Studio

'And we believe that in this world people can change it for the better. In some big and some small ways. And that those people who are crazy enough to think that they can change the world are the ones that actually do', zei Steve Jobs ooit. Tijdens deze editie van What's Up? nodigen we weer vier inspirerende gasten uit om ons te komen vertellen over hun organisatie, product of initiatief. Kunnen we door onze creativiteit te combineren samen de wereld beter maken?

First World Problem Pills
Wereldwijd hebben ruim 22 miljoen mensen geen toegang tot HIV-medicatie met als gevolg dat nog steeds veel mensen dood gaan aan aids. In opdracht van het Aids Fonds ontwikkelde Sue Amsterdam daarom de First World Problem Pills: 100% Placebo, 100% Peppermint en 100% Effective. Want ‘first world problems are problems too‘. De oplossing voor jouw probleem kun je kopen in de webshop, waarmee je meteen een veel groter probleem helpt op te lossen. Met de opbrengst van een pot Best Excuse to Avoid a Workout, een zakje Perfectly Timed Jokes of een kuurtje Always Super WiFi, kan het Aids Fonds er namelijk voor zorgen dat meer mensen toegang krijgen tot HIV-medicijnen.

https://youtu.be/dZslxum4Q8E

WhoCares
Van slimme ideeën en hartverwarmende acties tot aan de individuen achter de initiatieven: platform WhoCares deelt dingen die er toe doen. WhoCares, een initiatief van Stichting CARE Nederland, is een netwerk van gewone burgers, entrepreneurs, hulpverleners, wetenschappers, ontwerpers, kunstenaars en andere ondernemende types die het verschil maken. Het helpen van anderen is een verantwoordelijkheid die steeds meer mensen beginnen te voelen. Van Addis Ababa tot Jakarta en van Sao Paulo tot Dar es Salaam, een team van 30 bloggers en redacteuren gaat dagelijks op zoek naar nieuwe verhalen. Door het delen van acties van anderen, hoopt het platform nog meer mensen te inspireren met oplossingen te komen.

WhoCares

Tosti Creative / The Awesome Foundation
Een tomatengevecht op de Dam? Discoboodschappen in je buurtsupermarkt? Een strand midden in de stad? Tosti Creative combineert marketing met evenementen en wil de wereld niet alleen beter, maar ook leuker maken. D at doen ze in opdracht, maar ook op eigen initiatief. Zo ontstond het idee voor het tomatengevecht als steunbetuiging aan de tomatentelers die leden onder het boycot van Rusland. Deze zomer realiseerden ze samen met andere partijen Playground CS, het pop-up strand voor kinderen vlakbij Amsterdam CS. Om andere Amsterdammers met bijzondere, wilde en innovatieve ideeën ook de kans te geven deze tot uitvoering te brengen, zijn ze samen met mede-initiatiefnemer Daniel dit jaar Awesome Foundation Amsterdam gestart, naar een idee uit Boston. Dit  initiatief stelt iedere maand €1.000 ter beschikking om een idee of project te realiseren die de stad nóg gaver maken. Het geld wordt ter beschikking gesteld door twintig Amsterdamse ‘trustees’, die iedere maand €50 doneren en tevens hun netwerk en ervaring ter beschikking stellen om het idee succesvol te lanceren.

© Bete van Meeuwen

© Bete van Meeuwen

GR8things
Tijn en Mourad maken dingen. Mooie dingen. Dingen die je nodig hebt. Gestart vanuit kunstenaarscollectief De Grote 8, waar een groep jonge creatievelingen de kans kreeg zich te ontwikkelen en gemeenschappelijke projecten op te zetten, houdt creative agency GR8things zich nu vooral bezig met concepting, branding en creatieve communicatie voor bedrijven. Daarnaast werken ze aan eigen projecten, zoals de onlangs gelanceerde T-shirtlijn Tastees: shirts met daarop jouw favoriete gerecht. Voor elk gerecht dat verkocht wordt, voorziet Tastees twintig schoolgaande kinderen in ontwikkelingslanden van een lunch via het UN World Food Programme. Een ander project waar ze aan werken is de app Qare, een platform waarbij vrijwilligers eenvoudig kunnen zoeken en filteren naar het vrijwilligerswerk dat bij hun past.

TasteesKapsalon

dinsdag 1 sep 2015, 20.00
Studio
Deze 127 mensen waren aanwezig