Creatieve Industrie

Goed spul

Dé talkshow voor de creatieve industrie. Met Marc ter Horst, Koop een Nieuwe & Gold Rush Amsterdam.
dinsdag 13 mrt, 20.00
di 13 mrt, 20.00
Expo
Reageer

What’s Up? is dé talkshow voor de creatieve industrie en ook deze maand nodigen we weer toffe sprekers uit om jou iets te vertellen over hun meest recente werk. Van prullaria tot memorabilia en van minimalisme tot verzamelgekte: onze spullen en de zaken waar we aan vasthouden zijn veel meer dan alleen tastbaar bezit. Dus wat zijn de verhalen erachter? Vier gasten vertellen ons over de ins & outs van hun projecten en de programmamakers van What's Up geven je hun Best of the Web tips.

Koop een nieuwe

Als er iets kapot gaat, denk je al snel: ‘Maakt niet uit, gooi het weg, ik koop een nieuwe.’ Koop een nieuwe is een filminitiatief door Marie-Anne Faustinelli, in samenwerking met VPRO Dorst en De Ontmoeting. Marie-Anne studeerde in 2017 af van Audiovisuele Media aan de HKU. ‘Mijn projecten heb ik het liefst zoals mijn concentratieboog: lekker kort.’ Met een vier minuten durende videoclip zoomt Marie-Anne in op onze hysterische manier van consumeren en houdt zo onze maatschappij een spiegel voor. Om deze portie eyecandy te kunnen financieren, liep er tot zondag 4 maart een crowdfundingcampagne. Donateurs worden beloond met allerlei leuke extra’s zoals een montage van de bloopers, een Mystery Prop en een gepersonaliseerde gif.

Update: Met trots kunnen Marie-Anne en haar team nu officieel zeggen dat zij een succesvolle corwdfunding actie hebben voltooid. Het beoogde bedrag is gehaald en nu kan er dan daadwerkelijk volledig op de videoclip gefocust worden, gefeliciteerd!

 

Gold Rush Amsterdam

Afgelopen februari vond voor de tweede keer Gold Rush Amsterdam plaats, een zoektocht naar klompjes goud verstopt in Amsterdam. De verstopplekken hebben allemaal één ding gemeen: ze herinneren ons aan een koloniaal verleden, maar niet iedereen kent de verhalen erachter. De vinders van het goud werden voor een moreel dilemma gesteld: houden ze het goud of doneren ze het aan een organisatie die zich inzet voor educatie rondom ons slavernijverleden? Initiatiefnemers Jasper Korpershoek en Miguel Heilbron vragen met Gold Rush Amsterdam aandacht voor de zwarte bladzijden van ons koloniale verleden.

Ikea roos

De spullen waar wij ons mee omringen zijn vormers van onze identiteit. Kunst die verkocht wordt bij Ikea hangt in ontelbare huishoudens aan de muur. Toch weerhoudt dit gegeven velen er niet van de massadecoratie aan te schaffen. Wat zegt dit over ons? Ontwerper en art director Marc ter Horst stuitte op dit fenomeen tijdens zijn huizenjacht via Funda. Bladerend door foto’s van appartementen zag hij een terugkerend stuk: de Japack Rose – misschien wel Ikea’s populairste kunstwerk, een ingelijste foto van een uitvergrote rode roos. Hij besloot de originele Funda beelden te verzamelen in een beeldcollectie: Wallpaper. Inmiddels bestaat zijn collectie uit honderden foto’s. Wallpaper maakt deel uit van de collectie van Beeldjagers, het online museum dat gewijd is aan persoonlijke beeldverzamelingen. 

© Marc ter Horst

 

dinsdag 13 mrt, 20.00
Expo
Deze 32 mensen waren aanwezig