Creatieve Industrie
State of the Art 1

Geld telt

Wat is de waarde van kunst en creativiteit, wat heeft de maatschappij eraan en hoe zet je dat om in een goed inkomen?
maandag 6 mrt 2017, 20.00
ma 6 mrt 2017, 20.00
Studio

De Creatieve Industrie is één van de topsectoren in Nederland. De Kunstenbond stelt de vraag: hoe zorgen we ervoor dat de mensen die creatieve producten bedenken en maken ook optimaal meeprofiteren van het geld dat omgaat in deze sector?

Dit programma is vol gereserveerd. Daarom faciliteert de Kunstenbond op 31 maart een For Your Information naar aanleiding van dit programma: Geld Telt: revised

Het stereotype beeld van de kunstenaar/creatief dat in Nederland nog steeds bij teveel mensen lijkt te leven, is dat van een ietwat ‘vaag’ persoon die op kosten van de staat onbegrijpelijk geklieder maakt. De werkelijkheid is totaal anders: mensen die nu vers afgestudeerd van de kunstacademie komen, weten dat afhankelijkheid van subsidies geen goed business model is. De creatieven van nu denken voortdurend na over de algemene waarde, de praktische toepasbaarheid en de relevantie van hun werk in een grotere context. Ook de vrije kunst blijft relevant, misschien wel meer dan ooit tevoren: in tijden van groeiende verwarring zijn het vaak juist kunstenaars die blootleggen wat er speelt en nieuwe perspectieven bieden.

De zaal gaat om 19.15 open, je bent van harte uitgenodigd voor een drankje vooraf!

Observable Persuaders

Wie succesvol wil worden als kunstenaar is afhankelijk van galeriehouders, verzamelaars, recensenten en jury’s. Maar niet ieder signaal van derden heeft evenveel impact of zijn even effectief. Econoom Monika Kackovic promoveerde op onderzoek naar de factoren die het succes van een kunstenaarscarrière bepalen. De start van je carrière blijkt daarin cruciaal. In haar proefschrift Observable Persuaders: A Longitudinal Study on the Effects of Quality Signals in the Contemporary Visual Art Market, waarvoor ze de carrières van bijna 1600 alumni van de Gerrit Rietveld Academie en de postdoctorale Rijksakademie van Beeldende Kunsten bestudeerde, beschrijft ze een zelfversterkend systeem van waarderingsterugkoppeling binnen de kunstmarkt. Waarom is de ene kunstenaarscarrière succesvoller dan de andere en welke signalen binnen deze markt fungeren als voorspellers van toekomstig succes?

Arjan van den Born

Arjan van den Born is gespecialiseerd in ondernemerschap in de creatieve industrie. Vraagstukken die hem interesseren zijn succesvol ondernemerschap, creativiteit, innovatie, collaboratie, crowds, communities, netwerken & nieuwe verdienmodellen. De creatieve industrie is een zeer dynamische sector waar de paradox tussen passie en productie gemanaged en intrinsieke motivatie, creativiteit & innovatie centraal staan en talent management op een hoog niveau staat. Hoe sis het eigenlijk gesteld met de creatieve industrie in Nederland ten opzichte van andere landen?

Galerie Vriend van Bavink

Meier Boersma werkt als business consultant en strateeg voor ondernemers en is gespecialiseerd in ondernemingsplannen en advies aan startende ondernemers. Daarnaast is hij betrokken bij This Art Fair en mede-oprichter van Galerie Vriend van Bavink. Hij speelt daarmee in op het gebrek aan een goed podium in de Amsterdamse kunstscene voor jonge kunstenaars: ‘Best veel white box galerieën denken heel pretentieus over kunst en gunnen hun kunstenaars weinig vrijheid.’ Het geld is niet de drijfveer, want ‘als je dat gaat doen, moet je concessies doen, in de zin dat je commercieel en opportunistisch te werk zal moeten gaan’. Galerie Vriend van Bavink schopt tegen traditionele manieren van exposeren in een galerie en laat in haar programmering veel conceptuele exposities zien waar de relatie tussen kunst en de markt wordt belicht, zoals Stick or Twist van Aukje Dekker en The One-Thousand Drawing Pension Plan van Matthijs Booij.

Ruben Jacobs

Voorheen was de creatieveling een rare snuiter die niet paste in de alledaagse cultuur, nu is ‘creativiteit’ een van de meest genoemde kwaliteiten op LinkedIn profielen. Ruben Jacobs is socioloog, schrijver en docent aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In 2014 schreef hij het boek Iedereen een kunstenaar, over authenticiteit, kunstenaarschap en de creatieve industrie. We kopen authenticiteit en authenticiteit wordt verkocht. Wat is de rol en positie van de kunstenaar in het tijdperk van de creatieve industrie? Ook bevraagt hij de reflectiecultuur in het kunstonderwijs en begrippen als autonomie. De paradox van de vrije, zelfstandige individu dat zichzelf moet profileren versus de behoefte zich te verbinden aan iets groters dan zichzelf. ‘Kunstenaars zoeken naar manieren om individueel in groepen en collectieven te functioneren. Wat mensen maken en hoe ze zich organiseren is ook niet los van elkaar te zien.’ Wordt het niet tijd voor een herwaardering van het (kunst)collectief’?

Danielle Wanders

Creativiteit is iets nieuws zien, iets nieuws vinden en iets nieuws doen of maken. In de basis kan ieder mens creatief denken, maar hoe kun je creativiteit ook omzetten in waarde? In onze complexer wordende en continu veranderende maatschappij is innovatie steeds belangrijker. Samenwerkingen tussen bedrijfsleven en creatieven versnellen innovatie. Danielle Wanders is gespecialiseerd in het maken van creative connections en naast het geven van lezingen en trainingen werkt ze samen met partners aan de ontwikkeling van ID-Signature, een platform waar vraag en aanbod bij elkaar komen.

De Kunstenbond

De Kunstenbond, de nieuwste vakbond van Nederland, maakt zich sterk voor creatieven en kunstenaars, van schilders tot app-developers. De Nederlandse overheid verwacht veel van de creatieve industrie: Nederland moet in 2020 ‘de meest creatieve economie van Europa’ worden. Maar in tijden waarin de grootste kwaliteit van de kunst- en cultuursector bejubeld wordt, worden tegelijkertijd steeds meer subsidies en regelingen afgeschaft. De Kunstenbond is een nieuwe bond met een nieuw geluid en werkt hard om de waarde van creativiteit voor de maatschappij duidelijk te maken en om die waarde voor de makers te verzilveren naar een goed inkomen. Daarom voeren ze een doorlopende politieke lobby voor de creatieve sector van regionaal tot internationaal niveau, in samenwerking met verschillende bevriende organisaties. Vanaf een tientje per maand ben je al verbonden aan De Kunstenbond en steun je niet alleen de lobby, maar heb je ook recht op o.a. een aantal uren juridische hulp en rechtsbijstand.

Jeroen Kant

Verwacht van hem niet al te veel lieve liedjes of suikerzoete lovesongs. Zijn liedjes zijn verhalen die ergens over gaan en die je aan het denken zetten. Tekstdichter, liedjessmid, zanger en gitarist Jeroen Kant is eigenzinnig en recht voor z’n raap. Hij won de publiekprijs van De Grote Prijs Van Nederland 2011, de Nekka-prijs 2015/2016 en deed in 2013 mee aan De Beste Singer Songwriter Van Nederland. Vanavond brengt hij o.a. liedjes ter gehore van zijn album Nooit Genoeg, waarop hij ons genadeloos wijst op de tekortkomingen van ons en de maatschappij waarin wij nu leven. We hebben zoveel, maar zijn we eigenlijk wel tevreden?

 

maandag 6 mrt 2017, 20.00
Studio
Deze 124 mensen waren aanwezig