Creatieve Industrie

Geert van Kesteren

Het project The Believers laat zien hoe ons digitale leven bijna religieuze trekken krijgt.
maandag 3 sep, 20.00
ma 3 sep, 20.00
Grote zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

In zijn nieuwste project The Believers onderzoekt beeldmaker Geert van Kesteren, bekend van o.a. de fotoboeken Why Mister, Why? (2004) en Baghdad Calling (2008), hoe de mensheid altijd op zoek is naar een hogere macht. Waar het vroeger god was die ons vertelde wat goed of fout was, is er een nieuwe almachtige verschenen: The Data. Bij het nemen van moeilijke beslissingen - van regeren tot gezond eten - wenden we ons tot algoritmen. Vanuit dit idee ontwierp hij voor BredaPhoto de meeslepende video-installatie The Believers over de manier waarop dit 'dataïsme' een plaats opeist ​​tussen de grote religies. In gesprek over zijn werkwijze, hedendaagse technologie en zijn observaties.

The Believers

‘Record-Upload-Share’ is ons nieuwe levensdoel, zo observeert Geert van Kesteren. Wereldwijd gehoorzamen we- en worden we verlicht door onze schermen. Deze moderne technologie wordt ook geïntegreerd in ons religieuze leven. Geert bezoekt al meer dan 25 jaar het Midden-Oosten en raakte gefascineerd door de rol van religie in de regio. Hij besloot de menselijke agenda van geloof in relatie tot datatechnologie in het Heilige Land te onderzoeken. Is data een nieuwe religie? En hoe verhoudt deze zich tot eeuwenoude godsdiensten als de Islam?

Het resultaat is The Believers: een multidisciplinair project dat geluid, video en fotografie mixt. De gelovigen worden getoond op een videomuur met 27 schermen waar visuele- en geluidselementen worden gecombineerd om de kijker in de wereld van de gelovigen te brengen (van de oude en nieuwe God). ‘The Believers’ is een ervaring waar je als publiek zijnde in wordt gezogen. Alsof je midden in een exclusieve wereld stapt die duizenden jaren terug is bedacht, maar nog altijd springlevend en relevant is. De soundscapes zijn gecomponeerd door de Israëlische Eli Shargo. Het project is te zien tijdens BredaPhoto (5 sep – 21 okt) in de voormalige Dome-gevangenis in Breda (‘de Koepelgevangenis’). Naast de installatie verschijnt er een boek, ontworpen door het geprezen duo Mevis en Van Deursen, over onze obsessie om deel uit te maken van de gegevensstroom.

Geert van Kesteren

Het werk van beeldmaker en fotojournalist Geert van Kesteren biedt originele perspectieven op enkele van ’s werelds meest complexe verhalen. Hij was oorlogscorrespondent voor o.a. Newsweek en Stern en zijn werk werd bekroond met verschillende prijzen. Eerder maakte hij de geroemde fotoboeken Why Mister, Why? (2004) en Baghdad Calling (2008), beide over de oorlog in Irak en nu collector’s items. Zijn werk is tentoongesteld in bekende venues zoals de Barbican Art Gallery en maakt er deel van uit van de collectie van het Rijksmuseum.

maandag 3 sep, 20.00
Grote zaal
Reserveer
Deze 26 mensen zijn aanwezig