Creatieve Industrie

Geert van Kesteren

Deze editie presenteert Geert van Kesteren de nieuw gepubliceerde iAPP van ‘Why Mister, Why?’.
maandag 2 sep 2013, 20.00
ma 2 sep 2013, 20.00
Studio

Geert van Kesteren (1966) is een fotojournalist uit Amsterdam, geboren in Nederland en vooral bekend van zijn fotoboeken ‘Why Mister, Why?’ en ‘Baghdad Calling’. Hij ontving de Infinity Award in Photojournalism van het International Center of Photography in New York, de Zilveren Camera en een World Press Photo in de categorie hard nieuws.

Zijn eerste monografie ‘Mwendanjangula! Aids in Zambia’ verscheen in 2000. Sindsdien publiceerde Geert van Kesteren ‘Why Mister, Why?’ (2004) en ‘Baghdad Calling’ (2008). Beide boeken, die reflecteren op de oorlog in Irak, werden direct klassiekers. Tien jaar na dato heeft hij ‘Why Mister, Why?’ nogmaals bewerkt, ditmaal in de vorm van een iAPP. Dit werk is uitgebreid vertoont in diverse solo exposities bij o.a. Recontres d’ Arles, de Barbican Art Gallery en het Nederlands Fotomuseum. Zijn werk is vertegenwoordigd in de collectie van het Rijks Museum en het Nederlands Fotomuseum en wordt gepresenteerd in toonaangevende internationale weekbladen als Newsweek, GEO en Stern magazine. Van Kesteren was genomineerd lid bij Magnum Photos, is lid van de Raad van Advies bij World Press Photo en spreker op vele symposia en debatten. In zijn meest recente expositie ‘Nunusaku-verhalen van migratie’ (2011) reflecteert hij, samen met fotograaf Conny Luhulima, op hun gemengde Moluks-Nederlands identiteit. De laatste jaren verschuift zijn aandacht van fotografie naar documentaire film en hij hoopt volgend jaar een langlopend project over het Israëlisch Palestijns conflict af te ronden.

Tijdens Fotokroniek #9 presenteert Geert van Kesteren de nieuw gepubliceerde iAPP van ‘Why Mister, Why?’ en vertelt over zijn ambities voor het project in Israel en Palestina, waar hij filmt en fotografeert.