De Stad

Gebakken lucht

Tegenwoordig is er geen eten meer te koop zonder een snufje marketing. Wordt ons gebakken lucht verkocht?
Toegang vanaf € 5
dinsdag 6 sep 2016, 20.00
di 6 sep 2016, 20.00
Kleine zaal
Reageer

Tijdens deze aflevering van Als Warme Broodjes gaan we in gesprek met voedselmarketeers en marketingcriticasters. Want wat is eigenlijk het verschil tussen een burger en een ambachtelijke burger van Dubbeldoelkoe met Fleur de Sel de Guerande op een desembol van Menno met mayonaise van een rondeelei van een authentieke Barnevelder kip? Tegenwoordig is er geen eten meer te koop zonder dat er een snufje marketing bij komt kijken. Wordt ons gebakken lucht verkocht?

Aan de Keukentafel

We beginnen aan de keukentafel met consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Aan de hand van praktische voorbeelden geeft Patrick ons inzicht in de fijne kneepjes van de (voedsel)marketingwereld en de manieren waarop bedrijven zich aan ons proberen te binden.

Op het gebied van voedsel en marketing gaat veel fout. Op welke manier houden bedrijven ons voor de gek? Daarover gaat presentator Wilbert van de Kamp in gesprek met Teun van de Keuken. Naast zijn werk als presentator voor Keuringsdienst van Waarde gaat Teun ook op zoek naar Holle Frasen, waarover hij schrijft in de Volkskrant. Daarin pakt hij termen als ‘authentiek’ aan om, aldus Teun, “ons bewust te maken van bedrog”. Een perfect gespreksonderwerp om de talkshow mee af te trappen.

Daarnaast schuift Sebastiaan Aalst aan. Zijn bureau Food Cabinet ontwikkelt ideeën en strategieën om het voedselsysteem te verduurzamen, zoals campagnes voor aardappels, broccoli of boerenkool. Ook organiseert Food Cabinet verschillende evenementen om aandacht te vragen voor voedselvraagstukken. Maar hoe doe je dat zo eerlijk mogelijk, en hoe is het om samen te werken met grote partijen, zoals het Ministerie van Economische Zaken?

Food Battle
De €5,- die je betaalt bij entree kun je tijdens ‘Als Warme Broodjes’ investeren in één bedrijf of initiatief. Deze aflevering gaat Het Aardappelfeest de strijd met een bedrijf dat zich juist inzet voor een product dat iets niet is: Chikko Not Coffee! Wie weet jou te overtuigen?

De Bananenschil
Ondernemers maken ook wel eens een uitglijder. Tijdens deze ‘Als Warme Broodjes’ vertelt Teyler Padberg van Farm Brothers over zijn uitglijder, en hoe hij zijn marketing daarop afstemde.

De Persoonlijke noot

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Toegang vanaf € 5
dinsdag 6 sep 2016, 20.00
Kleine zaal
Deze 145 mensen waren aanwezig