Creatieve Industrie

Gat in de markt

Gat in de markt gespot? Voordat je er bovenop springt, kom langs voor een paar nuttige do's en don'ts.
maandag 23 mei 2016, 20.00
ma 23 mei 2016, 20.00
Expo

De markt van lokale en onafhankelijke makers is booming: van fietsen, kleding en brillen tot aan homemade worsten, bier, chocola en thee. Aan ideeën, nieuwe producten of nieuwe diensten geen gebrek. Tijdens de derde editie van Local Goods College vertellen drie ondernemingen over hun gat in de markt waarmee ze (maak)processen efficiënter, effectiever of duurzamer maken. Op welke behoefte konden zij inspelen en hoe ontwikkelden zij hun idee naar product of dienst? Heb jij ook een gat in de markt gevonden? Voor alle nieuwe makers en andere geïnteresseerden: laat je deze avond informeren, inspireren en activeren!

Local Goods College wordt georganiseerd door de Local Goods Store & Local Goods Market, een initiatief van Pakhuis de Zwijger. De Local Goods community bestaat uit makers van lokale en ambachtelijke producten en brengt creatieve denkers, ambachtelijke vakmensen, culturele fijnproevers en liefhebbers van dit alles samen. Het is een platform om niet alleen waar te etaleren en te verkopen, maar ook een plek om elkaar te ontmoeten, te inspireren én van elkaar te leren.

De Pakkettenfabriek

Schermafbeelding 2016-05-03 om 16.21.12Bij de groei van de twee fashion labels Yaco & Yunit van Josine Castelein en Joeri Borst merkten de twee makers dat er steeds meer kostbare tijd ging zitten in het verpakken en verzenden van  producten. Bij hun zoektocht naar een passende service vonden zij bij geen van de aanbieders een geschikte partner. Daarom startten zij begin dit jaar de Pakkettenfabriek.

Kitchen Republic

Bron: parool.nl

Bron: parool.nl

Kitchen Republic is wat je noemt een Food Business Incubator: een gemeenschappelijke keuken en plek waar food-startups, cateraars en producenten ondersteuning vinden voor hun groeiende bedrijfjes, gebruik kunnen maken van materialen en professionele apparatuur en hun netwerk kunnen opbouwen of vergroten. Een gat in de markt vonden Bart- Jan Veldhuizen en Emma Veerhuis, want zoiets had je tot vorig jaar in Amsterdam nog niet. Wat bewoog hen om deze plek te faciliteren en wat betekent de Food Incubator voor de Amsterdamse makerswereld?

Fairtransport

13219614_10156872484865587_804466608_nDrie jonge schippers verbaasden zich dat vracht enkel met motorschepen vervoerd werd, terwijl zij met een zeilschip dezelfde snelheden konden maken.
Ze besloten het zelf te gaan doen en richtten de organisatie Fairtransport op, om met hun motorloze schip de Tres Hombres schonere zeetransport en duurzame handelsroutes tussen Europa en het Caribisch gebied aan te bieden. 
Het ruim zit elke terugreis weer vol eerlijke en duurzame grondstoffen voor andere ondernemingen, zoals cacaobonen voor de Amsterdamse Chocolatemakers. Daarnaast hebben zij ook een eigen productenlijn ontwikkeld: Tres Hombres Rum en Anemoi Coffee By Sail.  

maandag 23 mei 2016, 20.00
Expo
Deze 57 mensen waren aanwezig